|
præsentationen smed bilen et forhjul under en demonstrationskørsel da
forhjulsspindelen knækkede.
Med en mislykket prototype, og uden kapital - Gabrielsen blev
ruineret, og flere andre også hårdt ramt - måtte DKR opgives.
Aktieselskabet blev afviklet, og prototypen solgt for en ringe sum. Ahlmann-Ohlsen
og Mathiesen er begge døde, Gabrielsen levede endnu for et par år siden
- såfremt nogen blandt læserne kan oplyse hvad der blev af ham og
eventuelt formidle en kontakt, hører forfatteren gerne nærmere. Blandt
dem, der endnu er tilbage, som dengang havde kendskab til DKR, er der
almindelig enighed om at hele projektet var tragikomisk og absurd, og at
DKR's eftermæle har gjort udtrykket »en dansk bil« til et uartigt
ord.
De andre
Der vil altid være enkeltpersoner med fantasi og mekanisk snilde som
kaster sig ud i at bygge deres egne biler - på denne måde er grunden
blevet lagt til en stor del af verdens bilindustri - men lige så ofte har
det ikke været andet end en hobby for vedkommende, uden nogen planer om
masseproduktion og stordrift. Desværre er det en hobby som er blevet mere
og mere vanskeliggjort ved statsmagtens indblanding og de krav som stilles
af toldvæsen, biltilsyn og mange andre myndigheder. For 30 år siden var
det ikke så vanskeligt, og i det følgende skal omtales |
|
nogle af de hjemmebyggede biler som så dagens lys i 40'ernes og
50'ernes Danmark. - Det må indrømmes, at udvalget kan forekomme
noget tilfældigt - det skyldes simpelt hen det sparsomme
kildemateriale som har begrænset antallet af omtalte biler til dem,
der er blevet beskrevet i samtidige bøger og tidsskrifter, og hvor
sådanne artikler har været tilgængelige for forfatteren, som kun
kan tilføje at han gerne lader sig belære på dette område!
|
|
Bünger-bilen. Teknikumingeniør Børge Bünger i Odense konstruerede i 1949 en
lille 3-hjulet bil, som i pris og driftsomkostninger skulle ligge
mellem en motorcykel med sidevogn og de dengang billigste rigtige
biler som Ford Anglia og Renault 4 CV. Bünger-vognen havde 2 hjul
fortil, og var udstyret med en 2-cylindret ILO 2-takts mo- |
|
|