Bilhistorisk Tidsskrift NR. 59 - SOMMER 1979 side 34 |
var 300 kg, og topfarten 65 kmt. Den vejlensiske bil stammer
fra 1950-51, og bar indregistreringsnummeret Y 4731. |
som nogen sinde er lavet i Danmark. Alfa Dana var konstrueret ifølge FIA's Formel Junior reglement, som fulgte en oprindelig italiensk idé til billige racere, fremstillet med udstrakt anvendelse af standard-dele. De første internationale løb blev afholdt i 1959, og snart blev FJ-racere bygget af talrige firmaer især i Italien (Stanguellini m.fl.) og England (Elva, Lotus, Cooper, Lola). Herhjemme blev ideen taget op af værktøjsmager Uno Jensen, som prøvede sin første forsøgsvogn på Roskilde Ring i 1959 og havde 3 vogne klar til sæsonen 1960. Ingeniør Vilhelm Nellemann var med inde i billedet, så det undrer ikke at vognen først blev udrustet med en udboret tunet Morris 1000-motor på 997 ccm som ydede 90 bhk v. 6500 o/m. Mindst én Alfa Dana blev dog forsynet med en 3-cylindret Auto Union motor tunet af tyskeren Mitter. Racerens skelet var en rumgitterramme som beklædtes med aluminium, og ellers anvendtes i udstrakt grad Morris 1000 dele i konstruktionen - forhjulsophæng, styretøj og bremser. Hvor mange der blev bygget vides ikke - Alfa Dana'en synes at være gledet ud af billedet i 1962, hvor den er omtalt sidste gang, i øvrigt med prisen sat til 18.000 kr. (uden afgifter), og tophastigheden angivet til 215 kmt. De store løbssucceser blev det imidlertid ikke til - det var som regel engelske kørere i engelske biler der vandt laurbærrene når der var Formel Junior-løb på Roskilde Ring. |
Herover den tyske Kleinschnittger og derunder den Danilo den
inspirerede til. |