|
Hvorfor ikke?
Kunne der have været etableret en bilproduktion i Danmark ? Hvorfor ikke
? Det var dog lige ved at ske et par gange i de første efterkrigsår, og
det ville sikkert være sket hvis f. ex. staten var gået med til at
toldbeskytte det danske hjemmemarked. Man måtte naturligvis være
indstillet på at købe væsentlige komponenter i udlandet - bortset fra
den spøgelsesagtige dieselmotor til DKR figurerede der ingen danske
motorer i de forskellige projekter - og produktionen ville aldrig have
været særlig stor. Og det havde nok været det sikreste at holde sig til
en traditionel konstruktion som f. ex. S l - men de fleste danske
prototyper havde underlige 2-takts motorer og forhjulstræk. Det er i
øvrigt typisk at flertallet har initialnavne - en bil med navnet
»Sommer«, »Bohnstedt-Petersen« eller »Gabrielsen« ville næppe have
tiltrukket det danske publikum som ikke vil ryge »Konge« eller »Prins«
cigaretter.
Men selv om en dansk bilproduktion var kommet i gang i 1950, var
den sikkert for længst blevet indstillet igen. I 1970'erne er
Alfa Dana -føreren er ingen anden end Skandinavisk Motor Journals
gamle redaktør, Mogens H. Damkier, der var kommet forbi Roskilde Ring og
nær aldrig blev presset ned i raceren i sit læder mc-ornat.
|
|
hjemmemarkedets salg på maximalt
150.000 biler årligt, og selv de mest populære modeller når knap
nok et salg af 10.000. Dette skal ses i sammenhæng med, at det i
dag er nødvendigt at producere mindst 100.000 enheder - og helst
2-3 gange så mange - årligt af en lille familiebil såfremt man
ikke skal sætte penge til for at holde prisen konkurrencedygtig.
Dvs. at mindst 90 % af produktionen af en dansk folkebil måtte
exporteres til et i forvejen overfyldt verdens-
|
|
marked. De høje produktionstal
skyldes de enorme investeringer som nu er nødvendige i bilbranchen
- hvor direktør Sommer kunne få bygget sin prototype for 100.000
kr., og DKR budgetterede med 6 millioner for at starte en
produktion, kan en ny bil i dag let koste 2 milliarder danske kroner
eller mere før det første exemplar løber af samlebåndet. Disse
enormt forøgede omkostninger skyldes dels at det er dyrt at opfylde
de lovgivningsmæssigt stadig |
|
|