Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 59  -  SOMMER 1979     side  35

     
 

Hvorfor ikke?
Kunne der have været etableret en bilproduktion i Danmark ? Hvorfor ikke ? Det var dog lige ved at ske et par gange i de første efterkrigsår, og det ville sikkert være sket hvis f. ex. staten var gået med til at toldbeskytte det danske hjemmemarked. Man måtte naturligvis være indstillet på at købe væsentlige komponenter i udlandet - bortset fra den spøgelsesagtige dieselmotor til DKR figurerede der ingen danske motorer i de forskellige projekter - og produktionen ville aldrig have været særlig stor. Og det havde nok været det sikreste at holde sig til en traditionel konstruktion som f. ex. S l - men de fleste danske prototyper havde underlige 2-takts motorer og forhjulstræk. Det er i øvrigt typisk at flertallet har initialnavne - en bil med navnet »Sommer«, »Bohnstedt-Petersen« eller »Gabrielsen« ville næppe have tiltrukket det danske publikum som ikke vil ryge »Konge« eller »Prins« cigaretter.
  Men selv om en dansk bilproduktion var kommet i gang i 1950, var den sikkert for længst blevet indstillet igen. I 1970'erne er

Alfa Dana -føreren er ingen anden end Skandinavisk Motor Journals gamle redaktør, Mogens H. Damkier, der var kommet forbi Roskilde Ring og nær aldrig blev presset ned i raceren i sit læder mc-ornat.

hjemmemarkedets salg på maximalt 150.000 biler årligt, og selv de mest populære modeller når knap nok et salg af 10.000. Dette skal ses i sammenhæng med, at det i dag er nødvendigt at producere mindst 100.000 enheder - og helst 2-3 gange så mange - årligt af en lille familiebil såfremt man ikke skal sætte penge til for at holde prisen konkurrencedygtig. Dvs. at mindst 90 % af produktionen af en dansk folkebil måtte exporteres til et i forvejen overfyldt verdens-

marked. De høje produktionstal skyldes de enorme investeringer som nu er nødvendige i bilbranchen - hvor direktør Sommer kunne få bygget sin prototype for 100.000 kr., og DKR budgetterede med 6 millioner for at starte en produktion, kan en ny bil i dag let koste 2 milliarder danske kroner eller mere før det første exemplar løber af samlebåndet. Disse enormt forøgede omkostninger skyldes dels at det er dyrt at opfylde de lovgivningsmæssigt stadig