Hobbyen med gamle biler har for mit vedkommende i en
del år stået stille. Familie, hjem og arbejde har lagt i den grad
beslag på min tid, at jeg har måttet lade bilerne stå på deres
respektive klodser. Denne situation kendes sikkert af alle læsere.
Nu er det imidlertid tanken at komme ud at køre lidt
igen, og jeg er nu ultimo april 1979 i gang med at klargøre
Hupmobile 1912, hvis historie sandsynligvis aldrig vil blive kendt
længere tilbage end til midten af tresserne, samt Packard
Convertible Coupé 1930.
Vi kender sikkert alle, til en særegen erhvervelse af
et gammelt køretøj. Den måde, hvorpå jeg i 1970 fik min Hupp
1912 hjem, mener jeg, er interessant nok til gengivelse her, og jeg
har derfor nedfældet den på papir.
I midten af tresserne fandt jeg på en forunderlig
måde - den kan ikke berettes, da jeg måske en gang kan gøre det
igen! - i USA en HUP-MOBILE Roadster model "20" årgang
1912.
Den skiftede ejer nogle gange i slutningen af
tresserne, men jeg gav ikke op, og i slutningen af 1969 kom chancen
uventet igen, og denne gang havde jeg virkelig heldet med mig. |
|
For en særdeles rimelig pris blev vognen nu min.
Min bedste amerikanske ven og dennes højre hånd
hentede bilen, som anbragt på en trailer bag en ny stor Buick
gratis blev befordret til New Yorks havn. Den blev uden overhovedet
at tage skade indskibet i M/S SAGA med destination Göteborg,
Sverige.
Jeg lejede en lille lastvogn med fladt lad primo
februar 1970, tog min kone og lille pige på knap fem år ind i
førerkabinen, var dog lidt betænkelig, fordi min kone var i niende
måned, (nedkomst med velskabt pige 21.2.1970) men da hun
insisterede på at komme med, kom hun det, resp. fik hun sin vilje.
Temperaturen i København var 0 C., benzintanken var
underligt nok ikke fuld.
Efter 150 km's kørsel mente jeg, at det var på tide,
at få benzintanken fyldt op, og som de sidste den aften blev vi
betjent.
Temperaturen var nu - 10° C.
Vi kørte videre i en tåleligt opvarmet kabine og
nåede Goteborg kl. 23.00.
Efter at have fundet byens bedste hotel og fået et
værelse øverst oppe på 8.-9. etage parkeredes |