|
Dansk Griffon
- historien om universalgeniet J. P. Gribskjold
Af Poul Jørss
Gennem årene, når Helmer Gribskjold og jeg har
mødtes, har vi flere gange talt om, at det var en god idé, at vi
fik skrevet historien om de motorcykler, hans far har lavet. Det
eneste, man endnu har set, er, at Mr. Norton har skrevet, at J. P.
Gribskjold selv lavede en motor og lagde den i et Henderson stel.
Det passer ikke, også det lavede han selv.
Omkring 1908 startede J. P. Gribskjold sin egne lille
virksomhed i kælderen, Ægirsgade 3. Den hed, som alt hvad han
beskæftigede sig med. Dansk Griffon, hvilket er latin for »grib«.
Vi kender vel alle fabeldyret en »grif«, en slags stilisere! grib
- ørn.
Værkstedet var først og fremmest cykelsmedie og
bøssemagerværksted, og det var vel først og fremmest det, han
levede af. Mange af de virksomheder, der senere kom til at
beskæftige sig med motorcykler, biler og radioer startede i de år
som cykelsmedier, bl.a. Hans Lystrup, Simonsen & Nielsen, og
andre. |
|
Allerede på det tidspunkt byggede
han sin første motorcykel. Desværre ved Helmer ikke ret meget om
den, men der eksisterer to billeder af den, og Helmer mener, at det
meste af den var dele fra andre motorcykler, men han havde bygget
den op som en tocylindret vertical twin, det konstruktionsprincip,
som Triumph så meget senere skulle blive så kendt for, og
krumptapslagene var ikke forsat, så sølerne sad på samme punkt
på svinghjulene, efter billederne at se er selve cyklen bygget op
som alle andre motorcykler på den tid, Wanderer o.lign. med
snøfteventiler, begge ventiler som sideventiler og med remtræk, og
på det ene billede er den udstyret med en kurvesidevogn, men det
har åbenbart ikke været den store succes, for Helmer har aldrig
set den, så den har været væk, før han voksede op til en alder,
så han evt. skulle kunne huske den. Man kunne jo evt. også tænke
sig, at den var blevet udstyret med den oprindelige motor igen og
så solgt. |
|
|
Næste afstikker fra den daglige reparation af cykler og
bøsser var en »cykelflyver«. På billederne ser den vældig spændende
ud, men han måtte jo sande, som så mange andre, at ideen var god nok,
med det kneb med at få den til at lette.
I mellemtiden var en auktions vareforretning, der lå i
Ægirsgade 5 blevet ledig, og da det var bedre og større lokaler, rykkede
virksomheden herhen, og kælderbutikken overtoges af en sutskofabrikant.
Omkring 1914 begyndte Gribskjold at fabrikere bådmotorer, og
han fik fremstillet adskillige ret store 12 hk tocylindrede
firetaktsmotorer både til benzin, petroleum og gas, men disse ret store
motorer skulle jo afprøves og sådan set også tilkøres, inden de forlod
fabrikanten, idet man jo dengang slet ikke havde de muligheder for at
fremstille præcisions- og glatte overflader, som man fik senere, så al
den megen prøvekørsel gik beboerne oppe i huset noget på. Det kneb med
at holde billederne på væggene o. lign., så det endte med, at værten
byggede et lille skur i gården specielt beregnet til det. Det må siges
at være en stor forståelse for fabrikantens problemer.
Men til brug for større ting overtog Gribskjold en tidligere
møllestensfabrik i Baldersgade 6, men værkstedet bibeholdtes stadig.
Selve den Griffon motorcykel, som vi har hørt lidt om
tidligere, påbegyndtes omkring
|
|