Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 59  -  SOMMER 1979     side  42

     
 

Dansk Griffon
- historien om universalgeniet J. P. Gribskjold
Af Poul Jørss
 

Gennem årene, når Helmer Gribskjold og jeg har mødtes, har vi flere gange talt om, at det var en god idé, at vi fik skrevet historien om de motorcykler, hans far har lavet. Det eneste, man endnu har set, er, at Mr. Norton har skrevet, at J. P. Gribskjold selv lavede en motor og lagde den i et Henderson stel. Det passer ikke, også det lavede han selv.
   Omkring 1908 startede J. P. Gribskjold sin egne lille virksomhed i kælderen, Ægirsgade 3. Den hed, som alt hvad han beskæftigede sig med. Dansk Griffon, hvilket er latin for »grib«. Vi kender vel alle fabeldyret en »grif«, en slags stilisere! grib - ørn.
   Værkstedet var først og fremmest cykelsmedie og bøssemagerværksted, og det var vel først og fremmest det, han levede af. Mange af de virksomheder, der senere kom til at beskæftige sig med motorcykler, biler og radioer startede i de år som cykelsmedier, bl.a. Hans Lystrup, Simonsen & Nielsen, og andre.

 

Allerede på det tidspunkt byggede han sin første motorcykel. Desværre ved Helmer ikke ret meget om den, men der eksisterer to billeder af den, og Helmer mener, at det meste af den var dele fra andre motorcykler, men han havde bygget den op som en tocylindret vertical twin, det konstruktionsprincip, som Triumph så meget senere skulle blive så kendt for, og krumptapslagene var ikke forsat, så sølerne sad på samme punkt på svinghjulene, efter billederne at se er selve cyklen bygget op som alle andre motorcykler på den tid, Wanderer o.lign. med snøfteventiler, begge ventiler som sideventiler og med remtræk, og på det ene billede er den udstyret med en kurvesidevogn, men det har åbenbart ikke været den store succes, for Helmer har aldrig set den, så den har været væk, før han voksede op til en alder, så han evt. skulle kunne huske den. Man kunne jo evt. også tænke sig, at den var blevet udstyret med den oprindelige motor igen og så solgt.

 

Næste afstikker fra den daglige reparation af cykler og bøsser var en »cykelflyver«. På billederne ser den vældig spændende ud, men han måtte jo sande, som så mange andre, at ideen var god nok, med det kneb med at få den til at lette.
   I mellemtiden var en auktions vareforretning, der lå i Ægirsgade 5 blevet ledig, og da det var bedre og større lokaler, rykkede virksomheden herhen, og kælderbutikken overtoges af en sutskofabrikant.
   Omkring 1914 begyndte Gribskjold at fabrikere bådmotorer, og han fik fremstillet adskillige ret store 12 hk tocylindrede firetaktsmotorer både til benzin, petroleum og gas, men disse ret store motorer skulle jo afprøves og sådan set også tilkøres, inden de forlod fabrikanten, idet man jo dengang slet ikke havde de muligheder for at fremstille præcisions- og glatte overflader, som man fik senere, så al den megen prøvekørsel gik beboerne oppe i huset noget på. Det kneb med at holde billederne på væggene o. lign., så det endte med, at værten byggede et lille skur i gården specielt beregnet til det. Det må siges at være en stor forståelse for fabrikantens problemer.
   Men til brug for større ting overtog Gribskjold en tidligere møllestensfabrik i Baldersgade 6, men værkstedet bibeholdtes stadig.
   Selve den Griffon motorcykel, som vi har hørt lidt om tidligere, påbegyndtes omkring