|
1922, og man må virkelig sige, det blev gået til
sagen med ildhu. Cyklen skulle være rent topventilet, vertical twin.
to knastaksler, en foran cylindrene til udstødningsventilerne, og
den bagved cylindrene til indsugningsventilerne, og der var
karburatoren også placeret for enden af et ret langt forkrøbbet
indsugningsrør, idet den store motor var ret høj, og da cyklen
skulle være ret lav. var stellet og karburatoren i karambolage med
hinanden. Af samme årsag var der ligesom skåret et »hak« i
tanken. Oliepumpen sad for enden af den ene knastaksel. Der blev
fremstillet meget fine støbemodeller til krumptaphus, svinghjul,
topstykke o.lign., desuden kerner, der svarer til. (Alt dette
eksisterer endnu og skulle gerne finde en værdig plads på et af
vore museer). |
|
Støbningen blev foretaget på Frederiksberg
Metalvarefabrik. Cylindrene var drejet ud af et stykke stål, og da
cylindervolumen var hele 1400 ccm, var det en meget stor motor og
nogle gevaldige stempler. Helmer har nogle endnu, både af stål og
aluminium. Det stålstempel, han har, er forarbejdet ud af en
stålklods og meget gennemboret, så det er meget let af et
stålstempel.
J. P. Gribskjold ejede på det tidspunkt en 1922 Henderson
købt som ny, og denne regnedes jo som kongen blandt motorcykler,
så af den grund var det jo nærliggende at skele til den, når stel
og forgaffel skulle bygges op, og det kom da også til at ligne
Henderson, som man kan se på billederne, så af den grund må man
jo nok tilgive Mr. Norton hans fejltagelse. Men |
|
|
Cykelflyveren under startforsøg. det blev bygget op
betydeligt stærkere end Henderson, især forgaflen, som var forsynet med
en meget stor centerfjeder med samme stang med en gaffel foroven som
Henderson, men i siderne var der to mindre fjedre af samme udseende. Den
faste del af gaflen var desuden forsynet med et par forstærkninger foran
og bagved hvert gaffelben.
Da cyklen blev bygget specielt til banebrug med Glostrupbanen for
øje, blev den ikke forsynet med gearkasse, men med et countershaft, dvs.
nærmest en lejebuk for omsætningen fra forkæde til bagkæde, og der
blev påsat en kobling med til dels Harley Davidsen dele. Den eksisterer
endnu, men efter hvad jeg kan se, er det meste af Gribskjolds egen
konstruktion. Hjulene var 26 x 3 med vulstdæk.
Det var meningen, at når cyklen blev færdig, så skulle den
køres af Knud Hornung, den tidligere Danmarksmester, men det trak ud med
at få den helt færdig og at få den til at gå tilfredsstillende. Især
karbureringen voldte problemer, måske på grund af det lange rør,
karburatoren sad på, og den har gået med både Schebler og Zenith
karburatorer, og gå det kunne den og ret hurtigt også, men den har
sikkert været ret tung og voldt en del problemer, for rigtigt i brug kom
den ikke, og da Glostrupbanen lukkede, sank den hen i glemselen.
|
|