|
|
|
Den første Griffon.
Den første tur, Gribskov i øvrigt kørte på den, foregik
i 1928 i den nærliggende Mimersgade, som var ret ubefærdet, men det var jo
uden nummerplade eller prøveskilt, og det var jo lidt af et vovestykke,
også dengang.
Men årene gik, og de amerikanske motorcykler forsvandt fra det
danske marked, og de engelske cykler, AJS, BSA, Rudge m.v. vandt frem, og i
ca. 1934 kom Triumph med deres 650 ccm vertical twin. De havde nu været
ganske lidt på færde med vertical twin før første verdenskrig, men opgav
igen. Desuden havde den franske flyver Bleriot prøvet at lave en totakts
vertical twin med forsat krumtapslag omkring 1920-22, men det blev heller
ikke rigtig til noget.
Og sidst i trediverne var det jo en dansk cykel, Nimbus, der
dominerede markedet totalt, og formanden for motorcykelhandlerforeningen,
Laurits Johnsen, mente, at der måtte være plads til mere dansk initiativ
og hentede så Griffen'en frem af glemselen igen, og J. P. Gribskjold gjorde
den så klar til at fremtræde flot på en meget stor motorcykeludstilling i
Tivoli i 1938 i håb om evt. at kunne starte en produktion. Schiønning
& Arve skænkede to dæk 19x4, og cyklen blev så monteret med
forkromede kanttrådsfælge til disse. Den blev udstyret med en tretrins
Burman gearkasse med fodskift.
|
|
Magneto A/S skænkede en magnet med indbygget dynamo, men cyklen blev ikke
monteret med lysanlæg. Det meste af forgaflen blev forkromet. Det samme
blev de store udstødningsrør og styret. Den blev lakeret, og der blev
malet Griffon med flot svungne bogstaver på tanken.
Men det nærmeste, man kom på at påtænke produktion, var, at
et fond til fremhjælpning af mindre håndværksmestre, Råben Levetzaus
Fond, så på sagen, men erklærede det uladsiggørligt, og man er jo ikke
utilbøjelig til at give dem ret. En cykel af den størrelse var der slet
ikke plads til på noget marked, og da slet ikke det danske, hvor markedet
for større brugscykler totalt var besat af Nimbus'en. Hvis den havde været
på 500 ccm, havde der måske været en chance på markedet for
sportscykler, men allerede i 1938 krævedes der utroligt mange penge for at
starte en produktion.
Der blev skrevet meget om Griffon'en i aviser og
fagtidsskrifter, hvor den blev præsenteret som »ti års fritidsarbejde«,
men mere blev det ikke til.
Efter krigen blev den sendt til undersøgelse på Teknologisk
Institut og godkendt til indregistrering. Den blev monteret med elektrisk
lysanlæg og en Swallow sidevogn og så i ca. 1950 solgt til en
vinduespudser for ca. 1800 kr., og næste gang, vi hører om den, er i 1965
til det allerførste veteranmotorcykelløb, hvor Bugatti
|
|