Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 59  -  SOMMER 1979     side  45

     
  1928-udgaven. 
 

Kaj fortæller Helmer, at han mener at have set den på en jernplads i ca. 1960, og det må så betragtes som endeligt for en maskine, som måtte betragtes som »veteran« allerede inden den blev »færdig«.
   Omkring 1926 fremstillede J. P. Gribskjold tre sidevogne til store svære motorcykler. Det var topersoners sidevogne, hvor man sad bag på hinanden, dog nok mest velegnet til et barn og en voksen. Den forreste ende var udformet som en forniklet »køler«, hvor der selvfølgelig stod »Griffen« henover. Den var indrettet som réservetank. (Der var langt mellem tankstationerne dengang). Den kunne tage ca. 10 liter, men jeg tror nu nok, de fleste ville betakke sig for at have 10 liter benzin anbragt lige foran barn og kone og ved siden af udstødningsrøret. Affjedringen var med halvelliptiske fjedre i begge ender og så et »horn« ud til fjederen.
  J. P. Gribskjold kørte selv med en på sin Henderson, og Helmer har selv siddet i den som barn, og særlig komfortabel var den ikke. Han siger, den var stiv som bare pokker. De andre to kom henholdsvis på en Nimbus »kakkelovnsrør« og en Harley.
 

Griffon sidevogn.