|
1928-udgaven.
Kaj fortæller Helmer, at han mener at have set den på en jernplads i
ca. 1960, og det må så betragtes som endeligt for en maskine, som måtte
betragtes som »veteran« allerede inden den blev »færdig«.
Omkring 1926 fremstillede J. P. Gribskjold tre sidevogne til
store svære motorcykler. Det var topersoners sidevogne, hvor man sad bag
på hinanden, dog nok mest velegnet til et barn og en voksen. Den forreste
ende var udformet som en forniklet »køler«, hvor der selvfølgelig stod
»Griffen« henover. Den var indrettet som réservetank. (Der var langt
mellem tankstationerne dengang). Den kunne tage ca. 10 liter, men jeg tror
nu nok, de fleste ville betakke sig for at have 10 liter benzin anbragt
lige foran barn og kone og ved siden af udstødningsrøret. Affjedringen
var med halvelliptiske fjedre i begge ender og så et »horn« ud til
fjederen.
J. P. Gribskjold kørte selv med en på sin Henderson, og Helmer
har selv siddet i den som barn, og særlig komfortabel var den ikke. Han
siger, den var stiv som bare pokker. De andre to kom henholdsvis på en
Nimbus »kakkelovnsrør« og en Harley.
Griffon sidevogn.
|
|
|
|