Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 59  -  SOMMER 1979     side  47

     
 

4. Fejl i kataloget: 
Alle vil forstå, at der på så specielt et område, som veteranbiler kan ske fejl - ja fejl er uundgåelige.
   For det første sker tilmeldinger normalt altid telefonisk og sælger er vel ikke altid objektiv i sin vurdering.
   Dernæst er det så specielt et område, at selv med stor akkuratesse og omhu kan det være svært at tidsbestemme de enkelte køretøjer.
   Se bl. a. artiklens forfatters egen rettelse på side 27 (nr. 57) til bagsiden at Bilhistorisk Tidsskrift nr. 54.
   Vi ser derfor gerne en repræsentant for Dansk Veteranbil Klub udpeget som rådgiver ved vore veteranbilauktioner, hvilket vi har meddelt klubben, idet vi jo naturligvis allerhelst ser auktionerne afviklet til fuld tilfredshed for alle parter.«



 Redaktionenens svar:
Punkt l bliver vi ikke enige om. Jeg har selv
3 gange været i den situation at skulle afhænde en veteranbil. Ingen af gangene har jeg forsøgt at opnå bedst mulige pris, jeg har end ikke beregnet mig nogen forrentning af min egen investering, uanset hvor længe jeg havde haft vognene.
  Punkt 2: Jeg kan ikke påstå at være nogen hyppig auktionsgæst, men jeg mener ikke det er almindeligt ved andre former for auktioner at sælgeren selv byder op. Det hænger jo bl.a.

                         REDAKTION 
  
O. E. Riisager (ansv. og hvortil stof bedes
    sendt), Krogholmgårdsvej 70, 2950 Vedbæk.
    Tel. 02-891148.
    Helst skriftlig henvendelse.
    I redaktionen: Th. Ry Andersen, Peter Bering,
    P. Lykkeberg, K. Schouboe, P. E. Hansen,
    Peter Juel Jeppesen, Bjarne Kornbeck.
   Annoncer: Fritz Knudsen,
    Langelinie 131, 5230 Odense M. 
   Eftertryk tilladt med kildeangivelse.
          EILER EILERTSEN.KBHVN

sammen med størrelsen af det salær han så selv kommer til at betale ved at tage vognen tilbage.
Punkt 3: Enig.
Punkt 4: Fejlene kan begrænses meget mere end tilfældet er. Sammenligningen med rettelsen i BhT nr. 57 er irrelevant. Den drejer sig ikke om bilen, men om personen bag rattet, og min kritik gik på at nemme vogne, som Ford V8, var fejldaterede. Og altid gjort ældre.
   Det kan naturligvis kun glæde mig at auktionsfirmaerne vil bestræbe sig for at afvikle auktionerne til fuld tilfredshed for alle, men jeg må på det bestemteste tage afstand fra at DVK ved at medvirke som rådgiver skulle give firmaerne rygdækning, endsige et blåt stempel. Det kan aldrig være klubbens opgave eller interesse.
   Jeg kan nævne at et af de internationale auktionsfirmaer (uden sammenligning i øvrigt), som har gjort mest'ud af veteranbilauktioner, Christie's, foruden den sagkundskab firmaet har fastansat, har tilknyttet en højt anerkendt,

              DANSK VETERANBIL KLUB
           Jydeholmen 48, 2720 Vanløse
         Tel. 01-713902 kun mandag aften.

                          BESTYRELSE: 
    Svend Dråby, formand,
     (klubbens adresse). 
    H. O. Bracher, næstformand,
    Granbakken 10, 8520 Lystrup St.,
    tel. 06-221745. 
   Kurt Vandkjær, sekretær,
    Silkeborgvej 568, Box 1426,
    8220 Brabrand,
    tel. 06-253183. 
   Steen Haselmann, kasserer,
    Frederik VPs Allé 6 , 2000 Kbhv. F.
    tel. 01-340036. 
   Knud Arhøj, løbskonsulent,
    tel. 06-142439. 
   Knud Jørgensen, Fyn,
    tel. 09-631953. 
   Hans Mejer Larsen, Syd- og Midtjylland,
    tel. 05-562447. 
   Bent Mackeprang, udlandssekretær,
     forsikringer,
    tel. 01-640963 
   Hans Mærsk-Møller, Nordsjælland,
    tel. 03-247896.

og højt betalt specialist, en mand der er »professionel« veteranbilekspert, men alligevel med tilstrækkelig integritet til også at have købernes tillid. Hans identitet er mig bekendt. Og som nævnt i BhT nr. 57 indestar dette og andre lignende firmaer for en kvalitetsgraduering i kataloget.
   Fejl er ganske rigtigt uundgåelige, men de kan sandelig begrænses, hvis viljen er tilstede.
                                    Ole Emil Riisager