|
4. Fejl i kataloget:
Alle vil forstå, at der på så specielt et område, som veteranbiler
kan ske fejl - ja fejl er uundgåelige.
For det første sker tilmeldinger normalt altid telefonisk og
sælger er vel ikke altid objektiv i sin vurdering.
Dernæst er det så specielt et område, at selv med stor
akkuratesse og omhu kan det være svært at tidsbestemme de enkelte
køretøjer.
Se bl. a. artiklens forfatters egen rettelse på side 27 (nr.
57) til bagsiden at Bilhistorisk Tidsskrift nr. 54.
Vi ser derfor gerne en repræsentant for Dansk Veteranbil
Klub udpeget som rådgiver ved vore veteranbilauktioner, hvilket vi har
meddelt klubben, idet vi jo naturligvis allerhelst ser auktionerne
afviklet til fuld tilfredshed for alle parter.«
Redaktionenens svar:
Punkt l bliver vi ikke enige om. Jeg har selv
3 gange været i den situation at skulle afhænde en veteranbil. Ingen af
gangene har jeg forsøgt at opnå bedst mulige pris, jeg har end ikke
beregnet mig nogen forrentning af min egen investering, uanset hvor længe
jeg havde haft vognene.
Punkt 2: Jeg kan ikke påstå at være nogen hyppig auktionsgæst,
men jeg mener ikke det er almindeligt ved andre former for auktioner at
sælgeren selv byder op. Det hænger jo bl.a. |
|
REDAKTION
O. E. Riisager (ansv. og hvortil stof bedes
sendt), Krogholmgårdsvej 70,
2950 Vedbæk.
Tel. 02-891148.
Helst skriftlig henvendelse.
I redaktionen: Th. Ry
Andersen, Peter Bering,
P. Lykkeberg, K. Schouboe, P.
E. Hansen,
Peter Juel Jeppesen, Bjarne
Kornbeck.
Annoncer: Fritz Knudsen,
Langelinie 131, 5230 Odense
M.
Eftertryk tilladt med kildeangivelse.
EILER
EILERTSEN.KBHVN |
sammen med størrelsen af det salær han så selv kommer til at betale
ved at tage vognen tilbage.
Punkt 3: Enig.
Punkt 4: Fejlene kan begrænses meget mere end tilfældet er.
Sammenligningen med rettelsen i BhT nr. 57 er irrelevant. Den drejer sig
ikke om bilen, men om personen bag rattet, og min kritik gik på at nemme
vogne, som Ford V8, var fejldaterede. Og altid gjort ældre.
Det kan naturligvis kun glæde mig at auktionsfirmaerne vil
bestræbe sig for at afvikle auktionerne til fuld tilfredshed for alle, men
jeg må på det bestemteste tage afstand fra at DVK ved at medvirke som
rådgiver skulle give firmaerne rygdækning, endsige et blåt stempel. Det
kan aldrig være klubbens opgave eller interesse.
Jeg kan nævne at et af de internationale auktionsfirmaer (uden
sammenligning i øvrigt), som har gjort mest'ud af veteranbilauktioner,
Christie's, foruden den sagkundskab firmaet har fastansat, har tilknyttet en
højt anerkendt,
|
|
DANSK VETERANBIL KLUB
Jydeholmen
48, 2720 Vanløse
Tel.
01-713902 kun mandag aften.
BESTYRELSE:
Svend Dråby, formand,
(klubbens
adresse).
H. O. Bracher, næstformand,
Granbakken 10, 8520 Lystrup
St.,
tel. 06-221745.
Kurt Vandkjær, sekretær,
Silkeborgvej 568, Box 1426,
8220 Brabrand,
tel. 06-253183.
Steen Haselmann, kasserer,
Frederik VPs Allé 6 , 2000
Kbhv. F.
tel. 01-340036.
Knud Arhøj, løbskonsulent,
tel. 06-142439.
Knud Jørgensen, Fyn,
tel. 09-631953.
Hans Mejer Larsen, Syd- og Midtjylland,
tel. 05-562447.
Bent Mackeprang, udlandssekretær,
forsikringer,
tel. 01-640963
Hans Mærsk-Møller, Nordsjælland,
tel. 03-247896. |
og højt betalt specialist, en mand der er »professionel«
veteranbilekspert, men alligevel med tilstrækkelig integritet til også
at have købernes tillid. Hans identitet er mig bekendt. Og som nævnt i
BhT nr. 57 indestar dette og andre lignende firmaer for en
kvalitetsgraduering i kataloget.
Fejl er ganske rigtigt uundgåelige, men de kan sandelig
begrænses, hvis viljen er tilstede.
Ole Emil Riisager
|
|