|
Et af de køretøjer der vakte mest opsigt under
jubilæumsbegivenhederne på Fyn, var O. T. Neels Minerva, og da sikkert
de færreste af DVK's nuværende medlemmer har set vognen tidligere vil vi
ofre den særlig plads her. Neel har selv beskrevet sin Minerva i DVK's
årsskrift 1955-56 som følger:
»Den omhandlede Minerva stammer antagelig fra årene 1932-35,
således at forstå, at chassiset formentlig er fra 1932, medens
karrosseriet er bygget hos Brandone i Cannes i 1935.
Der findes gode tekniske oplysninger om vognen, idet dennes
instruktionsbog medfulgte ved købet.
Derudover er de tekniske oplysninger suppleret ved korrespondance
med Minerva fabrikkernes arvtager Societe Nouvelle Minerva. Selv om
Minerva-selskabet på grund af krigen ikke er i besiddelse af et egentligt
teknisk arkiv, er der dog fremkommet værdifulde meddelelser, som er
bilagt instruktionsbogen.
Vognen har kun haft en ejer, nemlig nu afdøde konsul Jorck. Vognen
fremtræder ved overtagelsen i juni måned 1955 i det |
|
hele i en ganske pæn forfatning. Der var
karrosserimæssigt visse mindre rustansamlinger og forskellige mangler
såvel i det tekniske som ved det indre, men disse mangler har det været
let at afhjælpe, dels på grund af vognens helt igennem solide og
kvalitetsprægede konstruktion, dels fordi den afdøde ejer på
påskønnelsesværdig vis har gemt hver eneste del, der var gået i
stykker. Alle disse dele medfulgte tilligemed et næsten fuldstændigt
sæt original-værktøj – deriblandt en herlig fodpumpe – idet
executorerne i konsul Jorcks bo har været overordentlig hjælpsomme og
omhyggelige med at sørge for, at alt, der hørte til vognen, blev
omfattet af købet.
Motoren er en 8 cyl. liniemotor med glideventiler, kapaciteten er
på cirka 4 1, og boring og slaglængde 75 x 112 mm. Den maximale
motorydelse – 105 hk – nås ved 4.000 omdrejninger pr. minut. Sumpen
har en kapacitet på 12 1, medens kølersystemet rummer 15 1. I øvrigt
arbejder vognen med et 12 volts batteri, der altid holdes fuldt opladet
med automatisk ladekontrol. Dækstørrelsen er 700 x 20. Akselafstanden er
3.65 m, sporvidden 150 cm, total- |
|
længden 520 cm uden kuffert 540 cm med kuffert.
Vognen er forsynet med fortræffelige bremser, der er servobetjente
efter Dewandre systemet. Servosystemet virkede ikke, da vognen blev
overtaget, hvorfor der krævedes en jættes benmuskler for at frembringe
en i øvrigt udmærket bremseeffekt. Den bedste fremgangsmåde var dengang
at holde benet fuldstændig stift, sætte foden på bremsen og så stemme
ryggen hårdt imod ryglænet. Til trods for det gode, der kan siges om
denne højt udviklede bremseteknik, fandt jeg det rigtigst at løsne
stemplet i servo cylinderen og få det til at arbejde efter sin
bestemmelse. Det drejede sig om en bagatelreparation, hvis virkning har
været frapperende, den store vogn kan nu bringes til standsning på et
minimum af bremselængde.
Vognens vægt er godt 21/2 ton, men den er trods sin
størrelse behagelig at køre, idet styretøjet er usædvanlig
fintmærkende og stabilt, ligesom den fuldstændig vibrationsfri motor og
en vis stivhed i karrosseriet giver en udtalt sikkerhedsfølelse. |
|