|
Vognens forbrug er ikke så urimelig, som man kunne tænke
sig. Fra ny skulle den efter fabrikkens opgivende have brugt 22 1
benzin pr. 100 km og 11/2 1 olie, også pr. 100 km(!),
men tallene har i praksis vist sig at være noget gunstigere, idet
vognen uden vanskelighed kan bringes til at køre ca. 5 km pr. 1,
medens der kun bruges 1 liter olie pr. ca. 400 km. Det
|
|
mindre olieforbrug er dog næppe et ubetinget gode, idet
jeg kunne tænke mig, at motoren ved et eftersyn af gliderne for
nogle år siden var lagt lovlig tæt sammen. Der opnås en betydelig
økonomi både med olie og benzin ved at blande totaktsolie i
benzinen, hvilket også giver en blød og behagelig gang.
På mange måder er vognen præget af en |
|
|
vis elegant økonomi. Pasning og smøring er let; delene
er meget tilgængelige og instruktionsbogen yderst detailleret og
forudseende; åbenbart udarbejdet med henblik på, at vedligeholdelsen
skulle kunne klares af en interesseret amatør.
Motoren er praktisk talt lydløs op til en fart af ca. 70 km,
hvorefter der er en vis, men ikke ubehagelig maskinlyd. Dette hænger dog
nok sammen med, at den oprindelige lydisolering mellem motorrum og
karrosseri synes at være gået til — på et punkt der dog uden større
vanskelighed kan rettes.
En fart af 70 km svarer formentlig til en motorhastighed af ca. 2800
omdrejninger pr. min.; vognen kører uden nogen vanskelighed 95 km i timen,
ved hvilken hastighed der stadig er betydelig accelleration tilbage.
Maximalhastigheden vil jeg nødigt konstatere, men den ligger angiveligt
omkring 110 å 120 km i timen. Hele vognens karakter — herunder også
tanken om, at den er et ret enestående stykke i sin art — opfordrer i
øvrigt til en vis moderation i kørselshastighed.
Vognens dele er ikke slidte; eksempelvis kan nævnes, at en
værkfører hos Bülow og Co. rigtigt bemærkede om differentialet »at man
skulle tro, det var lagt i for 14 dage siden«. Et bagakselbrud — der vist
nok skyldtes et for varmt leje for nogle år siden — er dog konstateret og
afhjulpet.
Karrosseriet er 7 pers. af landaulette-type
|
|