|
1 1912 blev dette touring-stativ patenteret. Ved de senere lidt
kortere karrosserier udelod man bøjle D. Bæreprincippet i stativet er at
bøjle A fastgøres i vindspejlsarrangementet, kalechedugen
fastgøres i karrossens bagkant og strammes når kalechen slås op.
Sålænge A er fastgjort er dugen stram, bøjle B kan ikke bevæges opad
og stativet kan ikke falde sammen. |
|
Ved de åbne med simple kalecher, Roadster og Touring/Phaeton,
ophører plade- og trærestaureringen i traditionel forstand når man når
op i overkant med dørene. Det der ligger herover kan sammenfattes som
vindspejlsarrangement og kaleche bestående af stålstivere, træbøjler
og kalechedug, samt evt. løse sidestykker. Cabriolet modeller har mere
komplicerede sideruder og tætninger, der kan have behov for restaurering.
|
|
I det følgende skal omtales de problemer jeg har
måttet rydde af vejen for at klare kalecheområdet på min 1930 Chevrolet
Touring. Ofte er Touringer skåret ned til åbne varevogne eller ændret
til Topsy Top – og kalechen er borte, Ved Chevyen var kalechestativet
ændret til fast stativ, forstået således at en væsentlig del af
stålstængerne var borte og de resterende var svejset sammen. I
træbøjlerne var nedstemmet langsgående lister, lignende dem |
|