Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 61  -  1980     side  15

     
 

haft det samme stativ. Ikke mærkeligt for de to årgange er næsten identiske hvad angår karrosserierne. Derimod er 1927 og 31 stativerne anderledes end 29-30.
  Man kan mene at jeg kunne have opbygget et stativ efter den hollandske tegning, men denne mangler angivelse af vinkelstørrelser, forkrøbninger og stangmellemskiver. Jeg gik imidlertid igang med arbejdet - uden at skynde mig - for noget kunne jo vise sig. Hjælpen kom i form af lån af et bornholmsk stativ til en 29. Så den interesse for gamle biler på Bornholm, der blev organiseret ved afdelingens oprettelse der, har jeg haft megen glæde af. Og det samme gælder Jørgen Rasmussen, Herning, der har fået Hedegård Laursen til at fremstille en kopi til sin 29 Touring.
  Stang nr. 1 - 2 - 4 og 5 var bevaret, resten måtte fremstilles. Nr. 1 og 2 er koniske rør med oval tværsnit, og kunne

 

Cabrioletkaleche med »barnevogns stivere« - i fagsproget skærejern. Humber Snipe 1930, tilhørte Hans Poulsen, Slagelse, som vi har lånt billedet af via MOTORS fotoindsamling,

 

være dannet af to halvparter formet ved ophamring i træklods og derefter samlet ved to svejsesømme. Pladetykkelsen er beskeden, omkring 0,8 mm, hvilket gør ophamrearbejdet rimelig let. De øvrige stænger er fremstillet af fjederstål. Her i landet fås dette materiale i mm-mål, medens det originale er i tommemål. Stængerne 4 og

 

6 måler 1/4 x 7/8" og her fås kun 6 x 25 mm hvilket medførte at jeg måtte maskinhøvle stang 6 fra 25 til 22 mm. Ellers kunne de øvrige stænger (3 - 7 -8 - 9) udføres af stangmateriale 5 x 20 mm og 6 x 25 mm.
 Ved alle drejepunkter er anbragt skiver fra 2,5 - 12,5 mm. Disse skiver er drejet af 16 mm stangstål. De origi-