Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 61  -  1980     side  17

     
 

Ford A Roadster kalechestativ total opbygget af Egon Sørensen, Glamsbjerg,

 

 

 

Henry Ford kendte en bils svage konstruktionsdetailler, han havde erfaring fra mere end femten millioner T modeller, da A-modellen skulle plan lægges. Benzinpumpemembranen havde ikke nutidens holdbarhed, altså undlod Ford at installere benzinpumpe. Kablerne til de mekaniske forhjulsbremser rustede og frøs om vinteren, altså stangtræk i stedet for. Han må også have erfaret at dampbøjet træ ikke var sagen i kalechestativet, altså lavede man bøjlerne delvis af stålplade. Men man kan ikke sømme i stål - ok, så lokkede man huller i pladen og fyldte de hule bøjledele ud med en træmasse der var sømfast. Egon Sørensen klarede det sømfaste ved at indføre finerstrimler påført lim i stålbøjlerne.