Der har været sagt og skrevet meget fra tid til
anden om motorolie. Derimod har emnet gearolie, der er lige så
vigtigt, hvis man vil passe sin bil efter forskrifterne, kun
sjældent været behandlet. Det er naturligvis uheldigt, da gearolie
byder på samme store udvalg med dertil hørende muligheder for at
vælge en forkert kvalitet. For først og fremmest at henlede
opmærksomheden på dette forhold og eventuelt redde andre medlemmer
fra den fælde jeg selv med nød og næppe undgik, besluttede jeg at
fortælle om mine (dårlige) erfaringer på dette ret forsømte
område. Grundet manglende fagkundskab vil jeg dog håbe, at en
smøreteknisk uddannet, hvis interesser helst skal strække sig lidt
længere end til dagligdagens køretøjer, får lyst til at bidrage
med en udtømmende redegørelse ved lejlighed. |
|
Har man en instruktionsbog til sin veteranbil,
vil man som jeg måske blot kunne læse heri, at der skal anvendes
»en god gearolie«. Men gearolie er med tiden blevet et vidt
begreb, så problemet melder sig, hvad der i dag svarer til det, man
i tyverne og trediverne forstod ved en god gearolie. Med det
spørgsmål kontaktede jeg de tekniske afdelinger i så godt som
alle olieselskaberne her i landet. Man erkendte, at det var et godt
spørgsmål, hvilket i sig selv ikke lød lovende, idet gode
spørgsmål erfaringsmæssigt har for vane at unddrage sig
tilfredsstillende besvarelser. Det gjorde dette også. Nogle af
selskaberne forsøgte dog at redde æren ved at udbede sig tid til
en nærmere undersøgelse, hvorefter en passende ventetid lod
formode, at kaffepausen blev benyttet til at diskutere sagen.
Samtlige nåede frem til det resul- |