Bilhistorisk Tidsskrift NR. 61 - 1980 side 22 |
tat, at de ikke kunne svare præcist på mit
spørgsmål, men ville råde til – for en sikkerheds skyld – at bruge
det bedste, d.v.s. en hypoid-olie (EP). |
med hensyn til hvilke produkter jeg havde i gearkasse
og styrehus. Servicestationen henne på hjørnet kunne imidlertid ikke
levere gearolie uden hypoid-additiver, så jeg måtte gå til konkurrenten
overfor (Shell), som mente at være bedre assorteret. Mens olien blev
pumpet fra en tromle over i min medbragte dunk, underholdt jeg mig med
forhandleren, der nævnede, at den olie brugte de til mange biler.
Undrende spurgte jeg igen, om den nu også var uden højtryksadditiver, og
han viste mig, at der stod Spirax på tromlen, hvorimod der på den ved
siden af stod Spirax EP. Beroliget drog jeg hjem med min dunk for at
skifte olien. Dette er lidt af et problem på styrehuset, som ikke har
noget aftapningshul. Med en tynd plasticslange monteret på en
oliesprøjte kunne jeg ganske vist nå helt ned til bunden, men det tog
tre timer at suge en kvart liter hypoid-olie op på denne måde. |
egenskaber? Og hvis den var så meget brugt, hvorfor kunne den første forhandler så ikke levere en tilsvarende? En opringning til Shell's hovedkontor bekræftede min mistanke: Spirax er hypoid-olie indeholdende hele sortimentet af højtryksadditiver! Gearolie uden disse additiver hedder derimod Shell Dentax (Castrol-fanatikere skal forlange Castrol ST). Tromlen med påtegnelsen Spirax EP måtte være en, forhandleren havde stående fra gammel tid, forklarede man. Trods mange beklagelser fra Shell, som ædelmodigt tilbød at refundere den del af olien, jeg ikke allerede havde brugt, kunne jeg altså for anden gang tilbringe tre timer med at suge hypoid-olie op af mit styre- (fortsættes side 24) |