Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 61  -  1980     side  23

     
   Udmåling af chassisrammer
af Steen Jakobsen
  
 
 

Da det ikke altid er muligt at foretage en prøvekørsel af den bil, man ønsker at restaurere, og at en prøvekørsel i øvrigt ikke nødvendigvis behøver at vise skævheder på chassisrammen (bilen trækker til en af siderne), synes jeg, man bør udmåle chassisrammen inden man begynder restaureringen.
  På et absolut rent plant gulv klodses bilen op. En værkstedshåndbog med

chassismål over bilen er en fordel, men har man ikke det kan følgende fremgangsmåde benyttes:
  Ved hjælp af kridt og lodsnor nedfælder man forud valgte rammepunkter på gulvet. Rammepunkterne kan være nitter, huller, bolte i fjederophæng, smørenipler o.lign.; punkterne skal forefindes på begge længdevanger (symmetriske). Vognen klodses ned og

flyttes. De på gulvet nedfældede punkter udmåles. (Se skitse). Først måles afstanden mellem første og tredje punkt (A-C) og derefter mellem andet og fjerde punkt (B-D) osv. Tilsvarende længder skal for hver af vangerne være lige lange. Unøjagtigheder indikerer deformation. Herefter foretages krydsmålingen (diagonalt) f.eks. (A-Cl), (A1-C), (B-Dl), (B1-D) osv. Ved krydsmåling