Bilhistorisk Tidsskrift NR. 61 - 1980 side 23 |
Udmåling af
chassisrammer af Steen Jakobsen |
Da det ikke altid er muligt at foretage en prøvekørsel
af den bil, man ønsker at restaurere, og at en prøvekørsel i øvrigt ikke
nødvendigvis behøver at vise skævheder på chassisrammen (bilen trækker
til en af siderne), synes jeg, man bør udmåle chassisrammen inden man
begynder restaureringen. |
chassismål over bilen er en fordel, men har man ikke
det kan følgende fremgangsmåde benyttes: |
flyttes. De på gulvet nedfældede punkter udmåles. (Se skitse). Først måles afstanden mellem første og tredje punkt (A-C) og derefter mellem andet og fjerde punkt (B-D) osv. Tilsvarende længder skal for hver af vangerne være lige lange. Unøjagtigheder indikerer deformation. Herefter foretages krydsmålingen (diagonalt) f.eks. (A-Cl), (A1-C), (B-Dl), (B1-D) osv. Ved krydsmåling |