Bilhistorisk Tidsskrift NR. 61 - 1980 side 27 |
Flyttebiler Af P E. Hansen |
Den fuldstændige beretning om Chr. Mortensens vognmandsfirma i Horsens skulle begynde med at beskrive hestekøretøjer, der transporterede alskens gods i fast, flydende og luftformig tilstand – sand og mursten, petroleum i hestetankvogn og ilt på stålflasker. Også automobildroschekørsel fra den gamle banegård på Jessensplads skulle med. Blandet kørsel med op mod hundrede lastbiler i mere end halvtreds år, alle førende firmaets postrøde bemaling, ville blive et stort afsnit. En beretning om fragtrutedrift Horsens-Ålborg og tørvefabrikation (Side 26)Amerikansk Garford lastbil fotograferet engang midt i tyverne. I midten vognmand Chr. Mortensen, til højre hans ældste søn Ejnar, der senere fik sin egen vognmandsforretning »Jernbanedrageren «, til venstre chauffør Søren Vandborg, der virkede i firmaet en årrække. |
under verdenskrigen hører også med i det komplette
billede. Af disse mange muligheder for at skrive vælger jeg en
specialitet, som Chr. Mortensen optog allerede i tyverne,
flyttetransporten. |
for et spænd hestes aktionsradius, dvs. til lokale
flytninger i byen. Til transport over længere afstande brugte Chr.
Mortensen fra midten af tyverne lastbil med presenningsoverbygning. Ved
tredivernes slutning var den hestetrukne omnibus ikke længere i brug, en
påhængsvogn med flyttekasse kunne gøre samme fyldest. Men krigens
restriktioner for lastbilkørsel gav den hestetrukne en renaissance. F.ex.
benyttede det gamle københavnske flyttefirma Brdr. Rosendahl Chr. Mortensen
som agent i Horsensområdet. Samarbejdet virkede på den måde, at Rosendahl
ved en flytning København/Horsens læssede en hesteomnibus i København og
satte den på en åben jernbanevogn med Horsens som bestemmelsessted. I
Horsens besørgede Chr. Mortensen udkørsel og opbæring samt returnering af
omnibussen, måske med en returflytning. |