|
vi i dag, halvtreds år
senere, bruger de samme transport- og konstruktions principper som
dengang. Man bemærker, at sættevognen var koblet til forvognen ved
en drejeskammel direkte på ladet. Sættevognen havde fast
flyttekasse, og var opbygget med et stålprofilchassis med bagtøjet
fra en udrangeret lastbil.
En Chevrolet 1930 lastbil kunne fås |
|
i én udgave. Valgmuligheder mellem forskellige
motorydelser, akselafstande, hjulmonteringer etc. eksisterede ikke.
Motoren var den velkendte 6- cylindrede, der blev introduceret i
1929 modellen og med ændringer og forøgelse af effekt var i
produktion til først i halvtredserne. I øvrigt kørte Chevrolet i
trediverne med samme motor i både person- og lastbiler. Lasteev-
|
|
|
Hestetrukket omnibus fra tyverne. Brdr. Rosendahls
havde samme størrelse for og baghjul, derved undgik man hjulkasserne i
vognbunden. Bemærk det sænkbare forstøtte til kusken. Tilsyneladende
kunne bremsen ikke betjenes fra førersædet,
ne for en 1930 Chevrolet lastbil var ca. 2000 kg.
Vognmand Mortensens påklædning er typisk for den tid, hvor hvert fag
havde sit særpræg. For lastbilførere blankskygger kasket, måske med
FDM-emblem, og blåt forklæde.
Det var næppe muligt i trediverne udelukkende at drive en
flytteforretning i en provins som Horsens. Et flyttetransport middel
måtte sammenstykkes af en lastbil og en flyttekasse. Flyttekasserne var
fremstillet helt af træ med nødvendige smedede forstærkningsbeslag.
Sidebeklædningen var de såkaldte stafbrædder, taget var dækket med
tagstof eller tagpap. Adgangen til kassen skete gennem to døre i fuld
bredde i bagenden, på bagenden hægtede man en trappestige. Indvendig
kunne kassen være helt eller delvis polstret med sækkelærred og
træuld. Flyttekassen blev fastholdt til lastbilladet ved et antal
bræddebolte gennem
|
|