Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 61  -  1980     side  34

     
 

DANSK VETERANBIL KLUB
Jydeholmen 48, 2720 Vanløse
Tel. 01-713902 kun mandag aften.
BESTYRELSE:
Svend Dråby, formand,
(klubbens adresse).

H. O. Bracher, næstformand,
  Granbakken 10, 8520 Lystrup St.,
  tel. 06-221745.
Kurt Vandkjær, sekretær,
  Silkeborgvej 568, Bos 1426,
  8220 Brabrand, tel. 06-253183.
Steen Haselmann, kasserer,
  Frederik VI's Allé 6 , 2000 Kbhv. F.
   tel. 01-340036.
Knud Arhøj, løbskonsulent, tel.
   06-142439.
Knud Jørgensen, Fyn,
  tel. 09 631953.
Hans Mejer Larsen, Syd- og
  Midtjylland, tel. 05-562447.
Bent Mackeprang, udlandssekretær,
  forsikringer, tel. 01-640963
Hans Mærsk-Meller, Nordsjælland, tel
   03-247896.

i de tjekkiske alper og fik historien af den nuværende ejer, som kom fra Riga, hvor han var tonemester for det filharmoniske orkester. Bilen blev efter krigen overdraget en russisk flykonstruktør som gave. Han hed Mikojan. Han beholdt bilen i sin garage i Moskva uden at køre i den indtil 1976 hvor den nuværende ejer købte bilen

og kørte den til Riga, hvor den siden har opholdt sig. Motoren havde man lige hovedrepareret inden turen til Tjekkoslovakiet, men det var gjort så dårligt, at ydelsen kun var ganske ringe. Tænding og benzinsystem fungerede ikke som det skulle. Men bortset fra motoren var alt som nyt. Selv de originale 17 tommer racingdæk var endnu på bilen!
   Vi kom hjem til Danmark med vor BMW uden problemer. Mon Mille Miglia BMWen nåede Riga igen?

Siden Sidst    (fortsat fra side 31)
1938 Ford V8 brandbil med 20 meter stige af Falck i Hørsholm. Af samme grund er fru Pilø ved at tage stort kørekort. - - - Nok er Fehr & Co. i Odense en af landets ældste og største Ford-forhandlere, men da firmaet skulle have en Ford T restaureret blev den sendt til Egon Madsen, Motor Shop, i København. - - - Redaktøren af den engelske veteranbilklubs medlemsblad, Mike Worthington-Williams, har fattet interesse for Leif Nowickys mystiske Forward bil, så måske lykkes det omsider at finde ud af hvad det er for

en skabning og hvordan den præcis skal se ud. Leif er ellers ved at være færdig med sin Adler trehjuler og lover at have den køreklar til sommer. - --Mens vi er ved de meget gamle køretøjer er Kjeld C. Jessen færdig med at restaurere sin Jduna motorcykel og deltager/deltog nu i marts med den i det årlige London-Brighton Run for motorcykler. Den er ved hjælp af Fafnir motoren tidsfæstet til 1903, men endnu er det ikke lykkedes at finde ud hvem der fremstillede Jduna, importerede mærket eller hvem cyklens første ejer/ejere var, indtil den mellem 1910 og 1915 havnede hos snedker Bentsen på Tåsinge. - - - Henrik Schou-Nielsen har taget endnu en Riley hjem fra England. Det er en 11/2 liters 12/4 Kestrel Sprite – en sjælden sammensætning, fordi Kestrel betyder at det er en saloon, mens den tunede Sprite motor sædvanligvis kun findes i de åbne modeller. - - -

Grosserer Salomonsen (forsiden) bekræftede sin pionerstatus med mange andre vogne. Her en 1911 Renault af de store, formentlig en 18/25 hp. Også dette foto udlånt af F Eilsø via MOTOR's indsamling,