Bilhistorisk Tidsskrift NR. 61 - 1980 side 34 |
i de tjekkiske alper og fik historien af den nuværende ejer, som kom fra Riga, hvor han var tonemester for det filharmoniske orkester. Bilen blev efter krigen overdraget en russisk flykonstruktør som gave. Han hed Mikojan. Han beholdt bilen i sin garage i Moskva uden at køre i den indtil 1976 hvor den nuværende ejer købte bilen |
og kørte den til Riga, hvor den siden har opholdt sig.
Motoren havde man lige hovedrepareret inden turen til Tjekkoslovakiet, men
det var gjort så dårligt, at ydelsen kun var ganske ringe. Tænding og
benzinsystem fungerede ikke som det skulle. Men bortset fra motoren var alt
som nyt. Selv de originale 17 tommer racingdæk var endnu på bilen! Siden Sidst (fortsat fra side 31) |
en skabning og hvordan den præcis skal se ud. Leif er ellers ved at være færdig med sin Adler trehjuler og lover at have den køreklar til sommer. - --Mens vi er ved de meget gamle køretøjer er Kjeld C. Jessen færdig med at restaurere sin Jduna motorcykel og deltager/deltog nu i marts med den i det årlige London-Brighton Run for motorcykler. Den er ved hjælp af Fafnir motoren tidsfæstet til 1903, men endnu er det ikke lykkedes at finde ud hvem der fremstillede Jduna, importerede mærket eller hvem cyklens første ejer/ejere var, indtil den mellem 1910 og 1915 havnede hos snedker Bentsen på Tåsinge. - - - Henrik Schou-Nielsen har taget endnu en Riley hjem fra England. Det er en 11/2 liters 12/4 Kestrel Sprite – en sjælden sammensætning, fordi Kestrel betyder at det er en saloon, mens den tunede Sprite motor sædvanligvis kun findes i de åbne modeller. - - - Grosserer Salomonsen (forsiden) bekræftede sin pionerstatus med mange andre vogne. Her en 1911 Renault af de store, formentlig en 18/25 hp. Også dette foto udlånt af F Eilsø via MOTOR's indsamling, |