Bilhistorisk Tidsskrift NR. 62 - 1980 side 10 |
50 års BMW mærkejubilæum Af Bjarne Kornbeck |
Netop i denne fabrikssæson fejrer Bayerische Motoren
Werke i Miinchen sit 50 års jubilæum som selvstændigt fabriksmærke, og
dette er vel nok så markant og betydningsfuldt i forhold til det 50 års
jubilæum, man fejrede i 1966. I årene mellem 1916 og 192930 hed mærket
simpelt hen Dixi —som afløser for Wartburg-mærket, og Dixi-produktionen
var en godt broget forsamling af person- og lastbiler, for ikke at tale om
taximodeller. Motorproduktionen strakte sig lige fra rugbrødsmotorer i form
af cykler, 8,5 PS — og op til en 5,8 liters kæmpe på 70 PS, som dog ikke
nåede at blive produceret, før man var klar over, at man havde spændt
buen en tak for højt. Derfor stoppede man ved en 3,5 liter, 6-cylindret,
som ydede 60 PS. |
motorer i form af flustin Sevenmotoren på 743 cm', som
f.ex. både Jaguar og den japanske Nissan-fabrik også brugte. Den nye
generaldirektør Franz Joseph Popp og direktør Max Friz måtte derfor nok
et års tid bruge den overtagne 3/15 Dixi, indtil de endelig i 1931 blev
løst fra licenskontrakten og skabte BMW model AM 1 som den første
selvstændige BMW-motor på 4 cylindre på række med vandkøling og
topventilet. Med 56 mm boring og 80 mm slaglængde var det samlede
slagvolumen på 782 cm', og med en egenvægt på 650 kg var tophastigheden
80 kmt. |
1902, som med den lille 743 ccm motor, der her havde en
ydelse på 22 PS og 120 kmt, deltog i løbet Paris-Berlin. Nyt var
karrosseriet, og i stedet for de almindelige 15 PS var ydelsen i
1930-udgaven sat til 18 PS, og med en egenvægt på kun 400 kg (det var en
2-personers) klarede den en hastighed på 85 kmt. |