|
de. Den sidste bilejer, jeg kendte fra den tid,
kan huske for få år siden, at den sidste 83 HK 327/28 kostede
omkring 26.000 kroner i 1939, — og så kan man trods alt godt
forstå den stakkels Valutacentral, når krigsforholdene tages i
betragtning. Vi måtte kort sagt nøjes med drømmen.
Bortset fra de førnævnte 315 og 319 er der dog på grund af
krigsafslut |
|
vingens efterladenskaber havnet nogle få
sjældenheder i landet, deriblandt et par 329'er og 320'er. Desværre
er der langt igen, før de to 320'ere, der ejes af hhv. Niels Holger
Larsen, Frederikssund og Steffen Jørgensen, Hornbæk, er kørende.
Begge eksemplarer er nemlig adskilt og befinder sig under
restaurering. Niels Holger Larsens 320 er forsynet med et
cabriolet-karrosseri |
|
|
Denne BMW 329 cabriolet 1937 er af Ib Jensen solgt til en
køber i USA. Herefter er der kun 2 stk. tilbage i Danmark. Den ene
tilhører Steffen Jørgensen, den anden forefindes andetsteds i uoriginal
tilstand. Det afbildede eksemplar er blevet forsynet med et speciallavet
reservehjulsdæksel.
fra Baur i Stuttgart, som er en meget stor
cabrioletspecialist, fx. er en brugt BMW 502 med Baur-karrosseri i 2-dørs
udførelse i en relativ høj prisklasse som liebhaverbil.
Steffen Jørgensens 320 er en endnu mere speciel sag, som selv
toldvæsenet heller ikke har kunnet hitte rede i. Karrosserimageren
Weinberger i München har begået cabrioleten, og billedet giver endnu et
for svagt indtryk af, hvordan det færdige resultat bliver til sin tid. For
historikere kan nævnes, at Weinberger bl.a. blev berømt for
specialkarrosserier til Bugatti Royale.
I original udførelse er en BMW 320 udstyret med en 6-cylindret
1971 ccm motor med 66 mm boring og 96 mm slaglængde. Denne er på et
tidspunkt før 1956 blevet udskiftet med en 321-
|
|