Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 62  -  1980     side  15

     
 

i Eisenach, som nu fik navnet Eisenacher Motoren Werke, men de almindelige sedan-modeller, der ganske vist var prisbillige, idet en 340 4-dørs sedan kostede knap 22.000 kr., blev ikke ligefrem overvældende populære, da en amerikaniseret front faktisk ødelagde hele det harmoniske indtryk, den gamle 326 havde. Så jagten gik efter brugte BMW'er, og prisen gik som i bølgedale. Da der var flest brugte 321 og 326 på markedet i 1957-60, lå brugtvognsprisen jævnt på 6.000 kr. for disse typer i fin stand. Brugte 327 og 327/28 lå på mellem 10.500 kr. og 13.000 kr., og mærkeligt nok var disse modeller et langt mere eftertragtet køberobjekt end de EMW 327/2'ere, der kom frem fra Østtyskland i årene 1953-57 og kostede omkring 42.000 kr. i nyvognspris.

Her er et sjældent eksempel på en moderniseret BMW: En oprindelig BMW 326 2-dørs cabriolet 1939 har fået en motorhjelm fra en 501 og forskærme fra en EMW 340. Skærmformen på dørene er udført som håndarbejde, da døren ikke forefindes sådan i original udførelse. (V. Lajgård Pedersen).

 
 Nu afdøde mekanikermester Svend Arne Anneberg specialbyggede selv denne BMW 326, så døre og forparti var fra EMW 340, motorhjelmen »skræddersyet«, – og under denne lå en veritabel fartdjævel af en 328-motor, der bragte hele bilen til sydamerikansk stepdans ved en tophastighed på 175 kmt. En senere køber overraskedes af den uvante motor/chassiskombination og forulykkede med BMW'en. Den blev ikke genopbygget efter ulykken.