Bilhistorisk Tidsskrift NR. 62 - 1980 side 15 |
i Eisenach, som nu fik navnet Eisenacher Motoren Werke,
men de almindelige sedan-modeller, der ganske vist var prisbillige, idet en
340 4-dørs sedan kostede knap 22.000 kr., blev ikke ligefrem overvældende
populære, da en amerikaniseret front faktisk ødelagde hele det harmoniske
indtryk, den gamle 326 havde. Så jagten gik efter brugte BMW'er, og prisen
gik som i bølgedale. Da der var flest brugte 321 og 326 på markedet i
1957-60, lå brugtvognsprisen jævnt på 6.000 kr. for disse typer i fin
stand. Brugte 327 og 327/28 lå på mellem 10.500 kr. og 13.000 kr., og
mærkeligt nok var disse modeller et langt mere eftertragtet køberobjekt
end de EMW 327/2'ere, der kom frem fra Østtyskland i årene 1953-57 og
kostede omkring 42.000 kr. i nyvognspris. Her er et sjældent eksempel på en moderniseret BMW: En oprindelig BMW 326 2-dørs cabriolet 1939 har fået en motorhjelm fra en 501 og forskærme fra en EMW 340. Skærmformen på dørene er udført som håndarbejde, da døren ikke forefindes sådan i original udførelse. (V. Lajgård Pedersen). |
|