Bilhistorisk Tidsskrift NR. 62 - 1980 side 16 |
|
I samme periode kom de nye BMW 501 4-dørs sedaner, der
med en modificeret 326-motor kostede omkring 45.000 kr. Dette forhold kunne
trods EMW 340'ernes prisbillighed sagtens konkurrere til BMW'ens fordel. BMW
var stadig symbolet på gedigen kvalitet, og da den senere kom med en
V8-motor i aluminium, blev den selvskreven som direktionsbil. EMW gerådede
ud i mange udgaver, mange med det kendte præriekarrosseri, andre som
ambulancer og ligvogne, men BMW faldt ikke for fristelsen til at gå ind
på varevognsmarkedet, fordi det var for urentabel produktion at sprede sig
over så mange modeller, når man som privat fabrik skal klare en genoptaget
ny-produktion, mens EMW kunne gøre det uden økonomiske problemer på grund
af statsstøtten.
Mogens Skarring deltog i Tulpen-Rallye 1950 med denne BMW 327/28 og med Schnakenburg som observatør. Her er starten fra Tivoli. Vognen ejes i dag af Johan Bendixen. |