Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 62  -  1980     side  19

     
 

2000, 2000 TI samt luksusmodellerne 2000 C og CS, som skulle genopfriske 2-literens enorme popularitet fra BMW 327-tiden i disse sportsversioner.
  I 1969 var importørens pladsmuligheder blevet for trange, og Nilan Motor flyttede til Hillerød netop, da de nye 2500 6-cyl. (men med rækkemotor) kom til verden. Denne nye direktionssedan stod næsten i kontrast til





BMW 335 4-dørs Limousine 1939, et tysk efterladenskab i Danmark. Den blev produceret i årene 1936-41. Fra og med krigsudbruddet blev bilerne leveret til køberne uden dæk, det problem måtte de selv klare. Den 3485 ccm store 6-cylinder motor var en langsomtdrejende maskine med max. 3500 o/m og en tophastighed på 145 kmt. I forskellige versioner blev der kun produceret 410 eksemplarer i alt, hvorfor et velbevaret eksemplar er en celeber sjældenhed. Trods en akselafstand på godt 3 meter var totallængden kun 4,82 m. Det var BMWs første personbil med 12 volt-anlæg som standard. Ejer: Johs. Mølgård.

 

den lille nye super-succes 2002, som blev solgt i Danmark i et helt uventet antal, så der aldrig kunne skaffes biler nok. Det var 1600 coach med udboret motor, anden gearkasse og forstærket bagtøj, og i en TII-version toppede den de 200 kmt mod standardmodellens 185 kmt.
   Med 2500 og 2800-serien begyndte man på ny at fange det mere seriøse klientel, så ikke dette begyndte at køre

 

Mercedes-Benz i stedet for. Det ville betyde faldende prestige. Derfor blev det også en kamp på prisen, og man gjorde et enormt public relation-arbejde for at overbevise Mercedes Benz-overløberne om, at i BMW har man ikke blot en fornem direktionsbil, men sandelig også et lækkert privat legetøj på grund af BMW's sportslige egenskaber. Prisforskellen mellem M-B 280 S og BMW 2800 var kun