Bilhistorisk Tidsskrift NR. 62 - 1980 side 20 |
100 DM, men for den difference fik man sandelig også
30 DIN-HK mere, som gav 13 km højere tophastighed! |
havnet i den gamle grøft med lang slaglængde i en underkvadratisk motor, nemlig med 84 mm boring og 93,4 mm slaglængde. Til afløsning af coachserien producerede BMW fra 1975 den nye 3-serie med de gamle 4-cyl. motorer, nemlig 316, 318 og 320. For et par år siden brød man så med dette princip ved at bruge 6-cyl. motorer også i dette sportive karrosseri, og den første blev 320 med en 2-liters 6-cyl. motor, som nu også kom i 520'eren. 320'eren fik hermed 13 DIN-HK mere og en tophastighed på 181 kmt imod tidligere 170 kmt, og egenvægten var kun forøget med 85 kg. Med lettere karrosseriændringer er den oprindelige 2500-serie nu blevet til 7-serien, hvor fx. 728 står for 2800-motor, 730 for 3000-motor og 733 for 3210 ccm-motoren med et højt udviklet indsprøjtningssystem. 6- serien er udelukkende coupemodellen. Og ved dette stadium står produktionen i 50-året. Hvad jubilæumsagtige ønskedrømme angår, har fabrikken i en superudgave til henved 800.000 kr. opfyldt disse i BMW Ml, der skal spås at blive 80'ernes sportsvogn. Under den bageste tredjedel af vognen ligger den store 3453 ccm 6-cyl. motor, |
som med sine 277 DIN-HK (imod 635 CSI's 218) sparker fra 0 til 100 kmt på 5,6 sekunder og topper ved de 262 kmt. Gad vide, om vi nogen sinde får et sådant medlem i Dansk Veteranbil Klub — ?
RETTELSE: Efter redaktionens slutning er vi gjort opmærksom på en fejl på side 10-11, idet Palle Svanholts originale papirer viser at hans 319 er indregistreret I. gang i Danmark i 1937.
(side 21) 503 coupeen, den tidligere K 5, ejes nu af Erik Pedersen. |