Bilhistorisk Tidsskrift NR. 62 - 1980 side 22 |
Isotta - Traschini 8A |
Rita Orths Isotta-Frascbini Tipo 8 A er en af
landets mest markante veteranbiler. |
med gearkassen boltet direkte på motoren og
gearstangen midt i den ellers højrestyrede vogn. Boringen var 85 mm og
slaglængden 130 mm, hvad der gav 6 liters slagvolumen. Blokken er af
aluminium med stålforinger, fast top. Den udviklede kun 80 HK ved 2.200
omdrejninger i minuttet, men det var trods vognens betydelige vægt nok
til at den kunne køre over dobbelt så hurtigt som man med nogenlunde
sikkerhed kunne tillade sig på den tids veje. Køreegenskaberne blev
anset for rimeligt gode, og Isotta-Fraschini havde allerede siden 1909
været pioner for firehjulsbremser. |
ccm. Den ydede 120 HK ved 2.400 omdrejninger, men da den
samtidig var endnu tungere, var præstationerne ikke meget anderledes. De
mekaniske bremser fik nu Dewandre vacuum forstærker. Denne model var i
produktion til 1931, så kom Tipo 8B, men den grundliggende konstruktion var
uændret, blot blev motoren stadig mere ydedygtig, og undervogn og
køreegenskaber forbedret. Sideløbende var der også mere sportslige
udgaver, som Tipo 8A SS (for Super Spinto), der i 1926 blev garanteret af
fabrikken til at kunne køre 160 kmt. (Side 23) Efter første ombygning, i 1933• |