|
Før den seneste ombygning.
gode ordens skyld må jeg oplyse, at vi i den lave
bagage-påhængsvogn medbragte diverse redningsudstyr og reservedele, bl.a.
blokke og tovværk, så vi kunne trække den væltede vogn op af grøften og
rejse den på højkant, medens min mor kvikkede de chokerede, men uskadte
passagerer op med resterne af salmiakspiritussen fra det oprindelige
karrosseri.«
»I Riga vakte vognen med påhæng så stor opsigt, at politiet med dragne
stave jog den undrende ungdom væk. «
»På grund af mine lange ben kørte jeg selv kun en enkelt
gang IF'en. Den var jo konstrueret til de små italienere og Sørensen med
sine mange lag tøj havde svært ved at klemme sig ned i førersædet om
vinteren, selv om han var en mindre mand.«
»I øvrigt var det jo dengang skik at chaufførerne holdt og
ventede på »herskaberne« når de var til middagsselskab. Det må have
været en kold omgang for Sørensen.«
»Da vi passerede Rovaniemi nord for Polarcirklen på vej til
Ishavet,
|
|
knækkede en eller anden knastaksel (?) og min
bror og jeg blev efterladt med bilen i et lokalt værksted, medens
vi telegraferede til København efter en reservedel. Sørensen var
forlænget død af kulde (?), men en eller anden svarede tilbage, at
en reserveknast-et-eller- |
|
andet jo faktisk lå i Wytavognen. Den lokale finske
mekaniker, som kun talte finsk, gik i gang med udskiftningen, og da
han havde taget toppen af motoren, tabte han en møtrik ned i bunden
af »sumpen«, ca. en meter nede i den sorte olie! Den finske
mekaniker tog |
|
|