Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 62  -  1980     side  28

     
 

sindigt et langt stykke ståltråd, lavede en krog i enden, lukkede øjnene og bad antagelig en stille bøn, hvorefter han minsandten trak ståltråden op med møtrikken hængende på krogen! De har nu sisu, de finner! «
   »Min bror og jeg (han havde kortere ben) kørte nu de cirka 500 km op til Ishavet (pt russisk område) uden at møde andet end den gamle rutebil, som havde kørt mine forældre derop et par dage inden.«

Så vidt Carl Glad, som forresten også fortæller om Rolls-Royce Silver Ghosten at den var gul og at under en tur fra Rågegården i Rågeleje til St. Mariendal i Hellerup (hjemmene) mistede bilen ét forhjul da den kørte gennem Grib Skov. Carl og Robert sad i den åbne bagsmæk, dvs. hyggede sig nede på bunden og mærkede ikke noget til det manglende forhjul, som det så vidt Carl Glad husker aldrig lykkedes at finde igen. »Vi må have kørt temmelig stærkt, « tilføjer Carl Glad.
   29. marts 1940 blev K 1796 afmeldt, og den blev først indregistreret igen — under K 10073 — 16. juni 1947.
   I 1964 sagde C. F. Glad til Se og Hør at han mente vognen havde kørt op mod en kvart million kilometer. I hvert fald havde den slidt tre speedometre op. Men Glad blev ved med at køre i den, man kunne møde ægteparret hyllet i varmende pelsværk i det åbne førersæde undervejs mellem Hellerup og Rågegården på alle årstider.
   Inden C. F. Glad døde solgte han i 1968 Isotta-Fraschinien til sin sommernabo i Rågeleje, Rita Orth, og den har nu på det seneste igen ændret skikkelse, idet der er gjort forsøg på at føre

den tilbage til en af de forrige skikkelser. Det er nærmest blevet til en mellemting mellem tre faconer, vognen har haft. Kufferten er pillet af, skærmene er blevet lidt i retning af de oprindelige, men da de tykke hjul er bevaret er skærmenes runding indrettet efter dem.
   Og det er en skam, for de rigtige hjul kan nu fås hos Dunlop. De er kostbare, men i betragtning af at vognen som helhed må siges at høre til de mere sjældne havde den nok fortjent en lidt mere skønsom restaurering.
                                                        or

(Side 29) Vognens nuværende skikkelse. Sammenlign med billedet på side 22. Kommentarer overflødige. (Skærehængslerne er blevet vendt siden fotograferingen).

FOTOS:
i dette nummer, af bl.a. Peter Bering, Peter Juel Jeppesen, Bjarne Kornbeck, Peer Lauritzen og Ole Riiager. Desuden fra Ramsings album i Automobil Sports Klubben.