|
Da det endelig var ved tiden, at jeg skulle til at
interessere mig for at lave afviserblink på vores Ford A, pinte det mig
ikke så lidt at skulle bore hulide skærme jeg havde stået og banket og
lappet på i mange, mange timer. Ligeledes kunne jeg jo risikere at der
blev synlige ledninger, og det hører sig jo heller ikke til. Jeg kom da i
tanker om, at jeg havde set noget meget smart, hos en nordmand. Han havde
bibeholdt retningsviserne på sin bil, og lavet det sådan at de blinkede
sammen med parkeringslyset og baglyset. Dette lader sig gøre når man
sætter 2-polede pærer i lygterne. Den lille ebonitskive i bunden af
fatningen skal skiftes ud med en 2-polet ditto. Disse reservedele kan
bl.a. købes hos fa. Ketner, Anker Engelundsvej 15, Skalborg. Der skal jo
da også trækkes et par ekstra ledninger, hvilket fremgår - af det viste
diagram, som er udarbejdet af en virkelig ekspert på området. Det er
nødvendigt med 2 blinkrelæer, et til hver side. Retnings visernes spole
tilsluttes tilgangssiden på blinkrelæet. Fra blinkrelæet føres på
normal vis ledninger til
|
|
for- og bagblink. Endvidere føres der en
ledning direkte til pæren i retningsviseren, uden om spolen. Dette
vil muligvis kræve lidt fantasi og snilde at føre den ekstra
ledning ind i retningsviserhuset på en pæn måde. På vor Ford har
vi lavet plads til ledningen |
|
ved at bore et hul i den originale stikprop,
hvorefter vi trak »strømpen« fra en stofledning
(strygejernsledning) over begge ledninger. Strømforsyningen tages
fra en stabil spændingskilde, f.eks. batteri eller startkontakt.
På vor Ford havde vi først dårlige erfaringer
|
|
|