Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 63  -  1980     side    3

     
 

 Dansk bogiesystem LONGFRAME
Af P E Hansen
 

 
 

Dansk automobilfabrikation fik som bekendt en krank skæbne. Siden århundredskiftet har der været tilløb til adskillige fabrikker, det som nu erindres er De Forenede Automobilfabrikkers TRIANGEL og Fisker & Nielsens NIMBUS, der dog var en motorcykle, men alligevel må rubriceres inden for branchen — og om føje årtier vil disse udmærkede danske produkter være glemt af dem som ikke befinder sig i vore rækker. Imidlertid blev der udover egentlige automobilfabrikker her i landet plads til en industri, der beskæftigede sig med fabrikation af kom~

(Side 2) Flådestationen på Holmen købte den første Triangel der blev monteret med lang type drejbar LONGFRAME til transport af torpedoer fra Holmen til øvelsesskydninger på Isefjorden. Bilen var med på den første London-udstilling i 1923.

 

ponenter — store og små — til biler, og en del af de dele hvoraf moderne biler består, fremstilles stadig her. Måske er bremsebelægning og lydpotter mere banale end hine tiders danske karrosserier, autodieselmotorer etc. og derfor næppe en beskrivelse værd, til gengæld er der nok at tage fat på, når man går nogle årtier tilbage. Stof til eftertanke om dansk foretagsomhed kan man få ved at studere tre-binds værket »Automobilets Historie og dets Mænd«, der udkom midt i 30'erne. Og dette bogværk har da også inspireret mig til at efterforske det danske bogiesystem LONGFRAME.
   


Møhl, Hakon, Ingeniør, cand. polyt., Automobilforhandler, Firma „Longframe", Amaliegade 33, København, f. 11. Maj 1900 i København. Cand. polyt. 1924. Etabl. d. 1. Jan. 1926. Patent for 6-hjulede Automobiler.

 

Møhl, Steffen, Ingeniør, cand. polyt., Automobilforhandler, Firma „Longframe", Amaliegade 33, København, f. 16. Juni 1895 i København. Cand. polyt. 1919. Etabl. d. I. Jan. 1926. Patent for 6-hjulede Automobiler.

Mit første kendskab til dette bogiesystem kan føres tilbage til 1944-45. Dansk landevejstransport under Verdenskrig II prægedes først og fremmest af manglende tilførsler fra udlandet, primært brændstof og gummi. Og mangelen på gummi medførte at LONGFRAME blev monteret på en del lastbiler og enkelte busser. Med systemet kunne man ændre lastfordelingen fra en til to bagaksler, og derved gå ned i gummidimension, hvis man bibeholdt samme lasteevne. Man må betænke at hine tiders største lastbiler i Danmark havde en maximal lasteevne på omkring 4000 kg og dermed kørte med betydelig mindre gummidimen-