Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 63  -  1980     side    8

     
 

 

Kolding Omnibus' CHEVROLET med karrosseri af sporvognstype og med kort LONGFRAME.

  

København. Jeg husker også en tidlig FORD V/8 der kørte med bogie, også uden forlænget lad. Den eneste Horsens-lastbil, der havde LONGFRAME originalmonteret, var en 1932 FORD V/8 tilhørende Den Danske Mælkekondenseringsfabrik. Denne bil kørte med enkeltmontering 9.00 x 18, ramme og lad var forlænget for at man kunne fragte flest mulige mælkejunger.
   LONGFRAME systemets oprindelse går tilbage til først i 20'erne. Civilingeniør Steffen Møhl, København, udtog dengang »Patent for 6-hjulede Automobiler«. Bogiesystemet blev efterhånden udformet i tre udgaver: Lang drejbar, kort drejbar og kort ikke-drejbar. Den lange model, som var den første, blev, som det fremgår af tegningen, udført ved primært at forlænge chassiset, midt på denne forlængelse blev monteret et lejebukkepar, der bar et sæt balancestænger. Disse stænger blev fortil lænket til bagfjedrene, der blev frigjort fra den oprindelige befæ-