Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 63  -  1980     side  19

     
 

(Side 18) LEYLANDS og en COMMER med dansk LONGFRAME.

 

  

1 1931-32 tilbød Dansk General Motors CHEVROLETs 157" chassis med LONGFRAME af ikke-drejbar kort type. Ladet blev derved forlænget med ca. 1.50 meter og lasteevnen øget fra 2200 kg til 3200 kg. Her som Carlsbergs ølbil. Helt op til 1940 byggede man C'et ind i førerhusets sideprofil på Carlsberg-lastbilerne.

Flyttefirma ADAM havde brug for et langt lad på FORD AA 'en til flyttekassen som målte 4,3 meter, bredde og højde var 2,3 meter, idet ladet var bygget ud over lodret flugt med baghjulenes navkapsler. Også førerhuset var bredere end normalt, fordi man skulle have plads til fører og to medhjælpere.
   Forfatteren erindrer en russisk FORD AA i drift lige efter krigen, hvor førerhus og lad havde samme bredde, her var plads til 4 personer med den ene siddende til venstre for chaufføren.