Bilhistorisk Tidsskrift NR. 63 - 1980 side 26 |
Light Pedal Assistance. Nogle sætter selv en ære i at
gøre så lidt ud af udseendet som muligt; en Humber 1910-kører fortalte
således med stolthed at motorcyklen, der havde været i familiens eje fra
ny af, ikke havde været i kontakt med twist og pudseklud siden omkring
1915, og enhver der så denne maskine vil nok skrive under på at manden
var for beskeden. Efter lagtykkelsen af skidtet og den vidt fremskredne
korrosion at dømme var der næppe pudset siden leveringen fra fabrikken. |
eller senere associeret med en bilfabrikation (Alldays
& Onions, Humber, Morgan, N.S.U., Peugeot, Rover, Singer, Sunbeam).
De fleste kørte på 2 hjul, men af de 3-hjulede køretøjer var der 39,
nogle med almindelig sidevogn (Bradbury, B.S.A., Chater Lea, Clyno, Indian,
James), andre med 2 hjul bagtil (De Dion-Bouton, Etna), 2 hjul og
passagersæde ved siden af føreren, »tricars«, (A.C. Sociable, Morgan). |
for at se om der fandtes noget af interesse på en af
de 4-5 gårde rundt om gadekæret. For det første skal der her indskydes
at jeg, så længe jeg kan huske, og mands minde er i dette tilfælde ca.
35 år, interesserer mig for alt hvad der brummer, ryger, ryster og
bevæger sig ved egen kraft til vands, lands og i luften, samt at jeg for
det det andet mener at man aldrig bør opgive håbet om at finde en
Bugatti Type 35 C, en Brough Superfor S.S. 100 eller en Sopwith Camel
skjult under halmen i en lade nok så langt ude på landet. Disse
bemærkninger er vel overflødige da flertallet af dette blads læsere
sikkert kan identificere sig med ovennævnte profil og indstilling, men
efterhånden som vi nærmer os det 21. århundrede bliver det jo sværere
og sjældnere at finde gamle 4-hjulede køretøjer og flervingede
flyvemaskiner. Derfor kan Det første møde med Jduna som stationærmotor monteret på en træramme med en centrifugalblæser mellem forgaffel og motor. En »værdiløs« gammel cykel uden hjul, en lille motor og en kagedåse til tank samt masser af rust, ir, sløv, halm og avner |