Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 63  -  1980     side  26

     
 

Light Pedal Assistance. Nogle sætter selv en ære i at gøre så lidt ud af udseendet som muligt; en Humber 1910-kører fortalte således med stolthed at motorcyklen, der havde været i familiens eje fra ny af, ikke havde været i kontakt med twist og pudseklud siden omkring 1915, og enhver der så denne maskine vil nok skrive under på at manden var for beskeden. Efter lagtykkelsen af skidtet og den vidt fremskredne korrosion at dømme var der næppe pudset siden leveringen fra fabrikken.
   De over 260 deltagende køretøjer udgjorde en omfangsrig og broget kavalkade af ca. 70 kendte og ukendte mærker. Der var 28 deltagere fra omkring århundredskiftet med såvel avancerede pionerer (f.eks. De Dion-Bouton, F.N., Minerya) som mindre kendte navne (Anglian, Boroden, Kerry, Princeps, Quadrant); fra perioden 1905-1909 deltog 25 maskiner (Brown, Excelsior, P & M, Triumph, White & Poppe) mens de resterende 75% af deltagerne havde køretøjer fra perioden 1910-1915 ( i flæng A.J.S., Ariel, BAT, Douglas, Henderson, N.U.T., Royal Enfield, Rudge, Scott, Wall, Zenith) og mange af disse fabrikater var naturligvis før, sideløbende

 

eller senere associeret med en bilfabrikation (Alldays & Onions, Humber, Morgan, N.S.U., Peugeot, Rover, Singer, Sunbeam). De fleste kørte på 2 hjul, men af de 3-hjulede køretøjer var der 39, nogle med almindelig sidevogn (Bradbury, B.S.A., Chater Lea, Clyno, Indian, James), andre med 2 hjul bagtil (De Dion-Bouton, Etna), 2 hjul og passagersæde ved siden af føreren, »tricars«, (A.C. Sociable, Morgan).
   I dette ærede selskab deltog undertegnede med det 7. ældste køretøj, en Jduna motorcykel fra 1903. Der ligger en lang og klassisk historie bag og det har taget adskillige år før jeg har kunnet skrive denne artikel. Når jeg her og der udførligt beskriver ting i relation til motorcykler er det ud fra den tanke at vor klub overvejende befolkes af automobilister som i almindelighed har nok at se til i den 4-hjulede verden og i særdeleshed sjældent har lejlighed til at beskæftige sig med 2-hjulet transport fra tiden op til 1. verdenskrig.
   Det begyndte med, for mit vedkommende, at min søster og svoger i 1972 flyttede til den lille landsby Stjoul på Tåsinges sydside. Da jeg for første gang var på besøg kort efter, benyttede jeg lejligheden til at kigge lidt omkring

 

for at se om der fandtes noget af interesse på en af de 4-5 gårde rundt om gadekæret. For det første skal der her indskydes at jeg, så længe jeg kan huske, og mands minde er i dette tilfælde ca. 35 år, interesserer mig for alt hvad der brummer, ryger, ryster og bevæger sig ved egen kraft til vands, lands og i luften, samt at jeg for det det andet mener at man aldrig bør opgive håbet om at finde en Bugatti Type 35 C, en Brough Superfor S.S. 100 eller en Sopwith Camel skjult under halmen i en lade nok så langt ude på landet. Disse bemærkninger er vel overflødige da flertallet af dette blads læsere sikkert kan identificere sig med ovennævnte profil og indstilling, men efterhånden som vi nærmer os det 21. århundrede bliver det jo sværere og sjældnere at finde gamle 4-hjulede køretøjer og flervingede flyvemaskiner. Derfor kan
  

Det første møde med Jduna som stationærmotor monteret på en træramme med en centrifugalblæser mellem forgaffel og motor. En »værdiløs« gammel cykel uden hjul, en lille motor og en kagedåse til tank samt masser af rust, ir, sløv, halm og avner