Bilhistorisk Tidsskrift NR. 63 - 1980 side 30 |
Rytterperspektiv. Betjeningsgrebene omfatter på styret udstødningsventil løfter via venstre bøffelhornshåndtag og håndbremsen til højre; oliepumpe med skueglas og 2-vejs hane samt luftblandingshåndtag på tankens ven- |
stre side; kontaktafbryder oven på stelrøret og på tankens højre side håndtag til tændingsregulering og gasregulering. I begyndelsen synes 5-6 hænder nødvendige, men med nogen øvelse er 2 dog tilstrækkelige. else fundet teksten »F. Andersen —Kolding« indridset
på indersiden af den ene krumtaphushalvdel; klubbens cykelspecialist
fortæller af F. Andersen var cykelhandler i Kolding. |
le få år skulle det vise sig at dette var den bedste
løsning, idet langt de fleste fabrikker kort efter fulgte trop og gik over
til montering i denne position. Fafnirs første motor var på 13/4
hk, havde løst topstykke samt automatisk indsugningsventil anbragt over den
styrede, sidestillede udstødningsventil. Min motor blev imidlertid
fremstillet fra den sidste halvdel af 1903 i en videreudviklet udgave på 21/4
hk ved 1800-2000 omdrdmin., boring x slaglængde lig 70 x 75 mm, 289 cc, med
samme ventilarrangement, men nu med cylinder og top ud i et og med flere og
større køleribber. Disse motorer blev solgt til talrige
motorcykelfabrikker, cykelmagere og landsbysmede med ambitioner og jeg kan
nævne det første havlvthundrede mærker med Fafnir som fremdrivningsmiddel
—men Jduna sidder ikke herimellem. Fafnir udviklede hurtigt
leveringsprogrammet og havde f.eks. i 1905 13 forskellige luft- og
vandkølede motortyper med 1, 2 og 4 cylindre, fra 1903 også komplette
motorcykler og 1908-1926 endvidere biler. |