Bilhistorisk Tidsskrift NR. 63 - 1980 side 31 |
stativ, samt anbragte en hjemmelavet centrifugalblæser
på stativet foran motoren, det var nemlig meningen at Jduna skulle trække
en drejebænk via en kilerem som også trak vindmøllen rundt og således
blæste køleluft forbi cylinderen. Om dette arrangement virkede vides ikke;
kort efter blev der anskaffet en elektromotor og motorcyklen blev stillet
til side og ikke brugt siden. Den har dog nok været tørnet med mellemrum
for der var olie til stede både i tanken og i bunden af krumtaphuset. Det
er dog en overdrivelse at kalde denne harsklugtende, tyktflydende substans
for olie, men jeg har gemt en syltetøjskrukke med mørkebrunt indhold til
minde om længst forgangne tider. |
kunne få mig taget sammen til at begynde renoveringen. Det eneste jeg gjorde var at sprøjte alle skruer og møtrikker med Caramba samt søge til højre og venstre efter de manglende dele ud fra princippet at enhver komponent skulle være absolut tidstypisk som om der var tale om originaldele. Navene, frihjulet, kædehjulet og kæden (blokkæde) er her fra Holland, vulstdækkende er 26 x 21/4 x 21/2 " og fremstilles i Svejts til hint lands postvæsens trækvogne, de splinternye uborede 26" vulstfælge er af fransk afstamning mens skærmene og kileremskiven til baghjulet er fundet i England. Det største problem var at finde en kileremskive af de rette dimensioner idet udsparingen i det skrå stelrør fra sadlen og det horisontale stelrør til bagnavet ikke tillod megen variation i indre og ydre diameter. Efter megen søgning efter en brugbar skive fik jeg kontakt med et Veteran Motor Cycle Club medlem i nærheden af Teesside, Fumlegængerens sidste glimt. En delvis forkobret messingplade på kronrøret med den indtil nu intetsigende tekst JDUNA FAHRRAD-JNDUSTRIE. |
|