Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 63  -  1980     side  32

     
 

som i sin fritid morede sig med at valse remskiver, og kort tid senere samt 29 pund sterling fattigere havde jeg den sidste, men ikke uvæsentligste, manglende del i hus.
  Dråben, der fik det hele i gang, bogstavelig talt, og fik mig til at starte genopbygningen, var at mit garagetag sid-

 

ste sommer begyndte at lække i det hjørne hvor Jduna stod. Irriteret lagde jeg et stykke plastic over motorcyklen og håbede at taget ville tætne sig af sig selv igen, hvilket naturligvis ikke lykkedes, så jeg måtte op på taget med asfalt og pap. Nogen tid efter undrede jeg mig over at motoren stadig så så våd

 

Højre side. Jduna's konstruktion er karakteristisk for perioden 1903-05; et kort, kraftigt cykelstel med motorens krumtaphus som bærende element foran krankakslen og en uaffjedret forgaffel med forstærkning. Kæden er en blokkæde, d.v.s. krankbladet, i smuk jugendstil, og frihjulets tandkrans har dobbelt tandafstand. Lommeursholderen på styret, den dobbelte reserve-tændrørsholder og Lucas »King of the Road« olielampen er tidstypisk ekstraudstyr anbragt af den nuværende ejer,

ud og et nærmere eftersyn afslørede at der stod ca. 1 liter vand i krumtaphuset; det var et par måneder tidligere dryppet ind gennem et smørespjæld i indsugningsrøret. Og så kan det nok være at jeg fik begyndt at skille motoren ad. Jeg så mig nemlig i ånden ekskluderet fra DVK, siddende i fængsel og overskrifter i aviserne som »Udenlandsdansker van(d)røgter klenodie«, »Lemfældig omgang med danefæ« og lign., men heldigvis kunne det hurtigt konstateres at føromtalte olie om ikke andet dog havde det tilfælles med hon-