Bilhistorisk Tidsskrift NR. 63 - 1980 side 32 |
|
Højre side. Jduna's konstruktion er karakteristisk for perioden 1903-05; et kort, kraftigt cykelstel med motorens krumtaphus som bærende element foran krankakslen og en uaffjedret forgaffel med forstærkning. Kæden er en blokkæde, d.v.s. krankbladet, i smuk jugendstil, og frihjulets tandkrans har dobbelt tandafstand. Lommeursholderen på styret, den dobbelte reserve-tændrørsholder og Lucas »King of the Road« olielampen er tidstypisk ekstraudstyr anbragt af den nuværende ejer, ud og et nærmere eftersyn afslørede at der stod ca. 1 liter vand i krumtaphuset; det var et par måneder tidligere dryppet ind gennem et smørespjæld i indsugningsrøret. Og så kan det nok være at jeg fik begyndt at skille motoren ad. Jeg så mig nemlig i ånden ekskluderet fra DVK, siddende i fængsel og overskrifter i aviserne som »Udenlandsdansker van(d)røgter klenodie«, »Lemfældig omgang med danefæ« og lign., men heldigvis kunne det hurtigt konstateres at føromtalte olie om ikke andet dog havde det tilfælles med hon- |