Bilhistorisk Tidsskrift NR. 63 - 1980 side 33 |
niug, at det næsten uopløseligt klistrede til alle
indvendige overflader og således havde virket konserverende. |
leje og lejerne i stemplet havde masser af »sluk«, men i stedet for at fremstille nye lejer valgte jeg at bore hullerne op og montere en overstørrelse stempelpind, som på bedste racermotorvis holdes på plads af 2 messingskiver der sidder i stemplet med en let prespasning og på ydersiderne, mod cylindervæggen, har en runding svarende til boringen. Cylinderen behøvede blot en let honing og støbejernsstemplet var som nyt i modsætning til de 3 stempelringe, der til dels var knækkede nær åbningerne, formentlig et resultat af skødesløs eller ufagkundig behandling. Der var tale om brede, tynde ringe som ikke findes som handelsvare i dag, så jeg har monteret 6 normale 70 mm ringe parvis med åbningerne modsat; dette virkede udmærket og kompressionen er så høj at baghjulet slæber hen over jorden når man trækker cyklen uden at aktivere ventilløfteren, og der kommer kun lidt røg ud af udstødningsrøret selv ved overdreven smøring. Benzinen suges gennem et langt rør fra en Longuemare opstigningskarburator med fast dyse, og da karburator med svømmerhus er lavet af en zinklegering som i tidens løb er blevet forfærdeligt skør, må disse ting be- |
handles som var der tale om rådne æg; ved den mindste
spænding brækker der et hjørne af eller kommer der en revne. Tanken er af
loddet messingplade og er kunstfærdigt fremstillet med en 1 liters olietank
i den forreste del, dernæst et rum med åbning til højre side for
tændspolen, et lidt større rum med åbning til venstre side for
batteri/akkumulator og bagtil, men også gående halvt ind under
batterirummet, findes benzintanken med ca. 4 liters kapacitet. Det er en
delikat sag at maskinpolere en sådan tank før fornikling idet der ofte
viser sig svage steder, valseurenheder etc., men især også fordi for høj
friktionsvarme kan få lodningen til at løsne sig indvendig i et rum, og
man ser derfor ofte at restaurerede motorcykler fra århundredskiftet har
messingtanken blankpudset. Denne ukorrekte »Brasso« finish, som jo også
forekommer i bilverdener, kan jeg ikke lide og jeg har da også ladet tanken
fornikle. |