|
identitet. Ejheller en gennembladning af årgangene
1903-05 af Kolding Folkeblad, hvor den eneste reference til navnet Andersen
i annoncerne er P. Andersen, Viuf St., som den 16. maj 1905 reklamerer med
Valkyrie og Badenia cykler. Mon F. Andersen i Kolding havde familie de 5 km
nordpå i Viuf, eller Viv som stedet også kaldes? Den ældste omtale af
motorcykler i annoncerne er firmaet Jakob Brems i Helligkorsgade som den 5.
juli 1905 tilbyder reparation af cykler og motorcykler; som et sidespring
kan jeg ikke dy mig for at lufte den formodning her, at der måske er tale
om den Jacob Brems, som Thorkild Ry Andersen i sin bog Danske Biler og
Motorcykler 1900-20 fortæller at have interviewet i Kolding i 1965. Jacob
Brems var på det tidspunkt over 80 år og er ud af pionerfamilien Brems,
der i Viborg byggede de første danske biler i 1900-07.
Mon der er et medlem i Kolding eller omegn, som vil spørge P.
Andersen og Jakob/Jacob Brems om de kender F. Andersen? Den flaske malt
whisky som jeg udlovede i Bilh. Tidssky. nr. 43/1975 ligger
stadig klar til den der kan kaste noget lys over Jduna's fortid.
|
|
Siden Sidst
Endnu en Bugatti type 40 er indført fra England.
Det er Claude Teisen Simony der har fået den i bytte for sin Rilen
og Rolls-Royce Twenty shooting brake. Dem behøver man ikke at
sørge over, for de var begge indført i nyere tid. - - - Og så kan
man glæde sig over at Hindsgavl Madsen hindrede den hyggelige Opel
4/20 roadster fra ca. 1929 der har været på flere auktioner i at gå
til Tyskland. - - - Flemming Sørensen er færdig med at
restaurere en BSA Empire Star Q8 1936, en 500 ccm heltoppes med
oplagte rør. Anskaffet som en bunke rustent jern i diverse æsker.
Nu er Flemming Sørensen i gang med en 1930 |
|
Bestanden af Alvis forøges støt. Erwin Koster
Kristensen har indført en 1934 Speed 20
Charlesworth Fixedhead Coupé, delvis restaureret.
model. - -omsider har vi hørt fra Mogens
Bessermann, der dementerer historien i Flensborg Avis om at en mand
fra Løgumkloster skulle have købt hans Lagonda. - - - Knud Marker
pusler med en SIMCA 1000 Bertone Coupé 1966 med 85 hk. - - - Carl
Glad supplerer historien om faderens Isotta Fraschini med: For at
fuld ende beskrivelsen af datidens overflod kan jeg oplyse at min far
udover de nævnte 4 vogne også havde en Bugatti. Den havde den
kedelige egenskab at der af og til gik ild i
(fortsættes side 47) |
|
|