Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 63  -  1980     side  37

     
 

identitet. Ejheller en gennembladning af årgangene 1903-05 af Kolding Folkeblad, hvor den eneste reference til navnet Andersen i annoncerne er P. Andersen, Viuf St., som den 16. maj 1905 reklamerer med Valkyrie og Badenia cykler. Mon F. Andersen i Kolding havde familie de 5 km nordpå i Viuf, eller Viv som stedet også kaldes? Den ældste omtale af motorcykler i annoncerne er firmaet Jakob Brems i Helligkorsgade som den 5. juli 1905 tilbyder reparation af cykler og motorcykler; som et sidespring kan jeg ikke dy mig for at lufte den formodning her, at der måske er tale om den Jacob Brems, som Thorkild Ry Andersen i sin bog Danske Biler og Motorcykler 1900-20 fortæller at have interviewet i Kolding i 1965. Jacob Brems var på det tidspunkt over 80 år og er ud af pionerfamilien Brems, der i Viborg byggede de første danske biler i 1900-07.
   Mon der er et medlem i Kolding eller omegn, som vil spørge P. Andersen og Jakob/Jacob Brems om de kender F. Andersen? Den flaske malt whisky som jeg udlovede i Bilh. Tidssky. nr. 43/1975 ligger stadig klar til den der kan kaste noget lys over Jduna's fortid.

 

Siden Sidst

Endnu en Bugatti type 40 er indført fra England. Det er Claude Teisen Simony der har fået den i bytte for sin Rilen og Rolls-Royce Twenty shooting brake. Dem behøver man ikke at sørge over, for de var begge indført i nyere tid. - - - Og så kan man glæde sig over at Hindsgavl Madsen hindrede den hyggelige Opel 4/20 roadster fra ca. 1929 der har været på flere auktioner i at til Tyskland. - - - Flemming Sørensen er færdig med at restaurere en BSA Empire Star Q8 1936, en 500 ccm heltoppes med oplagte rør. Anskaffet som en bunke rustent jern i diverse æsker. Nu er Flemming Sørensen i gang med en 1930

 

Bestanden af Alvis forøges støt. Erwin Koster Kristensen har indført en 1934 Speed 20 Charlesworth Fixedhead Coupé, delvis restaureret.

model. - -omsider har vi hørt fra Mogens Bessermann, der dementerer historien i Flensborg Avis om at en mand fra Løgumkloster skulle have købt hans Lagonda. - - - Knud Marker pusler med en SIMCA 1000 Bertone Coupé 1966 med 85 hk. - - - Carl Glad supplerer historien om faderens Isotta Fraschini med: For at fuld ende beskrivelsen af datidens overflod kan jeg oplyse at min far udover de nævnte 4 vogne også havde en Bugatti. Den havde den kedelige egenskab at der af og til gik ild i                  (fortsættes side 47)