|
DANSK VETERANBIL KLUB
Jydeholmen 48, 2720 Vanløse
Tel. 01-713902 kun mandag aften.
BESTYRELSE:
Svend Dråby, formand,
(klubbens adresse).
H. 0. Bracher, næstformand,
Granbakken 10, 8520 Lystrup St.,
tel. 06-221745.
Niels Jonassen, sekretær,
Boserupvej 510, 3050 Humlebæk,
tel. 03-191129.
Steen Haselmann, kasserer,
Frederik VI's Alle 6, 2000 Kbhv. F.
tel. 01-340036.
Knud Arhøj, løbskonsulent,
tel. 06-142439.
Jens Bagge,
tel. 04-621387.
Hans Mejer Larsen, Syd- og
Midtjylland,
tel.
05-562447.
Bent Mackeprang, udlandssekretær,
forsikringer,
tel. 01-640963
Hans Mærsk-Møller, Nordsjælland,
tel. 03-247896.
Kurt Vandkjær, tel. 06-659183
|
REDAKTION
O. E. Riiager (ansv. og hvortil stof
bedes sendt),
Krogholmgårdsvej 70,
2950 Vedbæk.
Tel. 02-891148.
Helst skriftlig henvendelse.
I redaktionen: Th. Ry Andersen,
Peter Bering, Erik
Olsen,
K. Schouboe, P. E. Hansen,
Peter Juel Jeppesen,
Bjarne Kornbeck.
Annoncer: Fritz Knudsen,
Langelinie 131, 5230 Odense M.
Eftertryk tilladt med kildeangivelse.
Repro:
Københavns Kliche & Offset.
Tryk: Eiler Eilertsen, Kbh.
|
|
|
SIDEN SIDST – fortsat fra side 37.
den, som regel når den stod og hvilede sig i garagen efter turen til
Rågegården. Det lykkedes hver gang at slukke ilden med jord og sand, men
det var ret irriterende, fordi vi som regel måtte forlade frokosten for at
hjælpe Sørensen med at trække vognen ud. Heller ikke Bugattien har vi
billeder af. Antagelig er diverse fotos og smalfilm bortkommet da min mor
for nogle år siden flyttede. Det havde ellers været interessant at gense
filmen af garagebygningen på Rågegården med den brændende Bugatti i
forgrunden og to varme stuepiger og den svedende Sørensen sejrrigt bekæmpe
ilden. Så vidt jeg husker var det karburatoren, der gik ild i. Det er
utroligt at den stråtækte garagebygning, der rummede alle 5 vogne, ikke
brændte. - - - Havde man nu troet man skulle opleve det! At Harry Motor i
et svar i MOTOR's brevkasse til Poul Prøvegård Christensen tager
veteranbilister i forsvar og endda skriver at de gør en indsats for
at værne og beskytte de skønne, gamle biler. De er en del af Danmarks
nationalformue og burde fritages for enhver form for afgifter, skriver Harry
Jensen. Tak for de ord. - - -
|
|
FOR- OG BAGSIDE
Et ihærdigt studium med lup har overbevist den gamle redaktør om at det
er to forskellige Chevrolet bybusser fra Helsingør på de to billeder. Ikke
alene antyder den forskellige montering af reservehjul det, der synes også
at være forskellig afstand mellem vinduerne og den øverste vulst på
siden. Longframe har de begge, se P. E. Hansens artikel om denne danske
opfindelse af civilingeniør Steffen Møbl, Lignende Chevrolet-Longframe
rutebiler kørte i bl.a. Kolding og Hjortekær-Lundtofte-Lyngby. Chevrolet
touringen på forsiden tilhørte muligvis købmand Ringborg, Bjergegade 18.
Det 6-hjulede, 2-tons Chevrolet lastvognschassis kostede
i 1926 4.500 kr.
|
|