Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 63  -  1980     side  47

     
 

              DANSK VETERANBIL KLUB 
               Jydeholmen 48, 2720 Vanløse 
            Tel. 01-713902 kun mandag aften.

          BESTYRELSE: 
Svend Dråby, formand,
   (klubbens adresse).
H. 0. Bracher, næstformand,
   Granbakken 10, 8520 Lystrup St.,
     tel. 06-221745.
Niels Jonassen, sekretær,
   Boserupvej 510, 3050 Humlebæk,
     tel. 03-191129.
  Steen Haselmann, kasserer,
   Frederik VI's Alle 6, 2000 Kbhv. F.
   tel. 01-340036.
Knud Arhøj, løbskonsulent,
   tel. 06-142439. 
Jens Bagge,
   tel. 04-621387.
Hans Mejer Larsen, Syd- og
   Midtjylland, 
   tel. 05-562447.
Bent Mackeprang, udlandssekretær, 
   forsikringer,
tel. 01-640963
Hans Mærsk-Møller, Nordsjælland,
   tel. 03-247896.
Kurt Vandkjær, tel. 06-659183

REDAKTION

O. E. Riiager (ansv. og hvortil stof
   bedes sendt), Krogholmgårdsvej 70,
   2950 Vedbæk.
   Tel. 02-891148.
  Helst skriftlig henvendelse.
  I redaktionen: Th. Ry Andersen,
  Peter Bering, Erik Olsen, 
  K. Schouboe, P. E. Hansen, 
  Peter Juel Jeppesen, 
  Bjarne Kornbeck.
Annoncer: Fritz Knudsen,
  Langelinie 131, 5230 Odense M.
Eftertryk tilladt med kildeangivelse.
Repro: Københavns Kliche & Offset.
Tryk: Eiler Eilertsen, Kbh.

SIDEN SIDST – fortsat fra side 37.
den, som regel når den stod og hvilede sig i garagen efter turen til Rågegården. Det lykkedes hver gang at slukke ilden med jord og sand, men det var ret irriterende, fordi vi som regel måtte forlade frokosten for at hjælpe Sørensen med at trække vognen ud. Heller ikke Bugattien har vi billeder af. Antagelig er diverse fotos og smalfilm bortkommet da min mor for nogle år siden flyttede. Det havde ellers været interessant at gense filmen af garagebygningen på Rågegården med den brændende Bugatti i forgrunden og to varme stuepiger og den svedende Sørensen sejrrigt bekæmpe ilden. Så vidt jeg husker var det karburatoren, der gik ild i. Det er utroligt at den stråtækte garagebygning, der rummede alle 5 vogne, ikke brændte. - - - Havde man nu troet man skulle opleve det! At Harry Motor i et svar i MOTOR's brevkasse til Poul Prøvegård Christensen tager veteranbilister i forsvar og endda skriver at de gør en indsats for at værne og beskytte de skønne, gamle biler. De er en del af Danmarks nationalformue og burde fritages for enhver form for afgifter, skriver Harry Jensen. Tak for de ord. - - -

FOR- OG BAGSIDE

Et ihærdigt studium med lup har overbevist den gamle redaktør om at det er to forskellige Chevrolet bybusser fra Helsingør på de to billeder. Ikke alene antyder den forskellige montering af reservehjul det, der synes også at være forskellig afstand mellem vinduerne og den øverste vulst på siden. Longframe har de begge, se P. E. Hansens artikel om denne danske opfindelse af civilingeniør Steffen Møbl, Lignende Chevrolet-Longframe rutebiler kørte i bl.a. Kolding og Hjortekær-Lundtofte-Lyngby. Chevrolet touringen på forsiden tilhørte muligvis købmand Ringborg, Bjergegade 18.
   Det 6-hjulede, 2-tons Chevrolet lastvognschassis kostede i 1926 4.500 kr.