Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 64  -  1980     side  15

     
 

Frikkes Wanderer afviger som man ser en del i formen fra de andre tre. Vindspejlsrammen har den korrekte facon, men bardunerne må siges at være en særlig vestjysk opfindelse. Og man kan jo have en formodning om at den faste top der blev pillet af i 1962 var den Lystrup annoncerede med. Kalechestativel er kopieret efter en dyrlægeenkes vogn i Vejen — hvor er den nu?

de overtaget Lystrups forretning, Nytorv, Slagelse, og benævnes nu 3-personers sedan med 1 dør. Den havde fået en fast top sat på. 30/3 1928 blev den indregistreret til smedemester Vald. Jørgensen, Dalmose, 23/4 1929 i Næstved til lærer J. Thomsen, Holsteinsminde, 13/4 1932 til motorcykelforhandler Sv. Henriksen, Næstved, og forbløffende nok allerede tre dage senere til installatør H. Juul Hansen, Næstved. 10/7 1933 til telefonmontør Carl Nielsen, Udby pr. Stege, og først 20 år senere, i august 1954, til chauffør Niels Hansen, Koster pr. Stege.
   Frikke købte vognen for 800 kroner af GM-forhandlerkollegaen Andersen & Martini i København.

 

Da Frikke overtog vognen og begyndte restaureringen i 1962 blev den faste top pillet af, og der blev lavet et kalechestativ. Vognen adskiller sig fra de ældre ved at have en vandret linje fra køler til vindspejlets underkant, hvor det sædvanlige var med svaj på torpedoen.
   Hans Lystrup havde som sagt importen af Wanderer helt tilbage fra fabrikken

 

kun lavede cykler og motorcykler. Som det ses af annoncen på side 2 annoncerede Lystrup i 1921 med 2-, 3-og 4-personers udgaver af 5/15 PS. I annoncen for 1922-modellen var den 4-personers forsvundet, til gengæld figurerede også et karrosseri med lukket aftagelig overdel.
   Det skal nævnes at de andre bilmærker Lystrup på det tidspunkt repræ-