Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 64  -  1980     side  21

     
 

Fotos: Bjarne Kornbeck og Peer Lauritzen.

 

  

mens boringen opgives til 6,5 cm. Man har rigtigt jongleret i metersystemet.
   I første halvdel af 1932 havde Serie 18 C en 3-trins synchroniseret gearkasse med udvekslingerne: 1. gear: 3,00, 2. gear: 1,60 og 3. gear direkte. I 2. halvdel af 1932 fik gearkassen (Opel) disse nye udvekslinger: I. gear: 5,25, 2. gear: 1,735 og 3. gear direkte. Hertil en bagtøjsudveksling på 4,78:1 eller 5,55:1. Hjul og dæk indtil midten af 1932: 4,50 x 18", fra midten af 1932: 4,75 x 17". Ifølge registreringsattesten har denne model 4,50 x 17", hvilket nok skal være forkert! Egenvægt: 875 kg, tilladelig belastning; ca. 300 kg (ifølge attesten kun 200 kg).
   Sporvidde for: 1220 mm, bag: 1260 mm, længde: 3640 mm PLUS stødfangere, højde: 1480 mm, bredde: 1670 mm, vendediameter: 12 meter, tophastighed:

ca. 90 km/timen. Pris i Tyskland 1932: RM 3895,–.
   I tidens løb er der dog foretaget nogle ændringer af bilen. Oprindelig var der ikke sideruder. De nuværende er lavet i 40'erne og bruges stadig. Bagagerummet har haft en »mellemtilværelse «, idet Per A. Jacobsen

omdannede det til et såkaldt »Dicky-Seat« med bagklappen som ryglæn, så hans datter kunne sidde der. Bilen har gennemgået 4 hovedreparationer: I. gang ved ca. 200.000 km, 2. gang ved ca. 350.000 km, 3. gang ved ca. 775.000 km og sidste gang i 1976/77, hvor også træværket blev fornyet.