|
per, vi hidtil har set afbildet, gerne var bygget med chassis og
karrosseri ud i et. Chassiset, som er benyttet til den danske
strømlinjevogn, er det største af Buick modellerne, hvis imponerende
længde og lave chassisramme har tilladt at bygge en lukket vogn med
rigelig plads til 4 personer. Formen er opstået naturligt, og dette giver
vognen dens harmoniske skønhed — noget
|
|
som det må fryde den sande funktionalist at se. Hans
glæde bliver dog endnu større, når han ser vognens indre.
Her har man brudt med alle »dagligstue-traditioner«
og ladet materialernes egen skønhed komme til sin ret. Loftet er af
aluminium, delt i to dele på langs, som hver for sig kan glide tilbage,
så man sidder under åben himmel, bare man trykker på en knap — en
elektromotor besørger resten. Dørstolperne er på indersiden beklædt
med rustfrit stål, og dørfyldningerne er af matpoleret macassartræ.
Alle dørfyldningerne kan åbnes og indeholder rum til medicinskab,
værktøj, cigarer og andre rejserekvisitter. Hver ting har sin indbyggede
plads, let at nå og overse. Rummene åbnes med triangulære håndtag af
rustfrit stål — disse og de morsomme, trekantede askebægre, som
forsvinder ind i træpanelerne, er tilsyneladende det eneste område, hvor
konstruktøren bevidst har søgt det dekorative.
Sæderne er adskilte, og når vognen skal benyttes til
rejse- og campingvogn, kan de lægges ned, så de danner komfortable
sovepladser. Både hynder og rygpuder er aftagelige og kan vendes,
således at sæderne i varmt vejr er
|
|
betrukket med glat og køligt skind i en smuk blå
farve, medens man i koldt vejr ved at vende puderne får et varmt, gråt
klædebetræk, Man sidder herligt i vognen — både hos føreren og
passagererne er der rigeligt plads, trods tagets fremtrædende runding
bagtil.'
Aller bagest findes vognens kuffertrum med fire
kufferter af samme farve skind som betrækket. Bagagen kan nås både inde
fra vognen og udefra. Desuden er der her indbygget et rum til proviant,
hvor heller ikke et lille isskab mangler. «
Så vidt MOTOR. Karl Ludvigsen har et par enkeltheder
til: Skydetagets to aluminiumsfelter var på ydersiden beklædt med
tagstof. Selve karrosseriet var banket så præcist op i stålplade at
ingen udfyldninger var nødvendige før lakeringen. Uafhængigt af
rulleruderne var der ugennemsigtige celluloid-stykker, som også kunne
rulles op for at hindre indsyn i kabinen. Ludvigsen har i øvrigt selv
tidligere været ansat i GM's hovedsædes design-afdeling og i
reklameafdelingen, det er selvfølgelig forklaringen på at han har kendt
til arkivalierne i Detroit om vognen.
Men kan nogen bidrage til historien? or
|
|