Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 65  -  1981     side    7

     
 

Nu gjaldt det om at finde en metode der var nem at arbejde videre med. Her fandt jeg ud af at kombinere den grafiske branches mange muligheder når den fremstiller sine mønstre, idet der i den gamle Gutenbergs teorier om trykning, indgår et værktøj der hedder en kliché. Der var den. En kliché der er bøjet. Med dit mønster i. Så har du en hjulkapsel. Resten er ren teknik og den følger her:
  Af din tegning fremstiller en klichéanstalt en negativ film.
  Den film overføres derefter på en ca. 2,75 mm tyk zinkplade. Fotografisk. Zinkpladen ætses ned, men ikke til normal ætsedybde. Det må du fortælle din klichéanstalt — en sådan finder du nemt i fagbogen.
  Fra klichéanstalten får du så leveret en plan zinkplade med det rigtige mønster. Og her slutter din forbindelse med den leverandør.
  Det næste lille problem bliver navfatningen. Og det er kun et lille problem — i en af Veterantidende-udgaverne var der en annonce hvor en gæv gut tilbød at lave Chevrolet hjulkapsler — og så må der jo også skulle bruges en navfatning — og ganske rigtigt — for et par hundrede fik jeg 6 stk.

(uden fremdelen, den buede del) — altså E kun rammen. Se foto D.
  Så skal den plane zinkplade presses op — og den klarer HP Metal i Hvidovre over en træform jeg fik drejet. Alle seks blev virkelig flotte. Se foto E. Men forinden havde jeg fået presset seks andre der var for dybt ætset i mønstret. De knækkede under presningen, så skriv dig den bag øret.
  Nu skal du hjem i værkstedet og bore to huller i hver, som skal bruges til at skrue den buede hjulkapsel til rammen med. Foto F.