Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 65  -  1981     side  11

     
 

Til venstre starten foran Ålborg banegård. Den brede køler tilhører Poul Christensens amerikanske Rambler, derefter kommer Peter Sørensens knaldrøde franske Prima, Axel Hansens de Dion-Bouton og bagsmækken af Johnsens Adler. Foto fra Peter Sørensen Jr.

 

fra og en enormt høj køler. Greven havde stillet vognen til klubbens rådighed og deltog ikke selv. To små Olds med styrestang blev ført af tandlæge Boberg og grosserer T. T. Nielsen. T.T. forhandlede dem, og han havde solgt ikke så få af dem. Grosserer Wedum med en 16 hk Reo havde den senere så kendte motorjournalist Alfred

 

Holger Hassel på Cudell.

Nervø som passager. Skibsreder Johnsen kørte sin nye 16 hk Adler K 131, en åben vogn med et overdække af træ båret af fire jernrør. Han havde redaktør K. C. Nielsen og grosserer A. C. Illum som passagerer.
   Bilforhandler Carl Joh. Janssen kørte en Clemens af ældre model, formodentlig en vogn han havde måttet tage i bytte. Han kom under hele turen en time efter de andre til måltiderne, og han og hans hustru måtte altid finde sig i, at maden var blevet kold. Den dansk-svenske ingeniør Nyrup fra Landskrona kørte en luftkølet Orient Buckboard, som hurtigt blev døbt »Springbrædtet«. Motoren sad helt ubeskyttet agterude, og føreren sad på midten og klamrede sig til en lang styrestang.
Brygger Axel Hansen fra Glostrup kørte sin gode gamle De Dion Bouton fra 1902, og Peter Sørensen også kaldet »Peter Velo«, som forhandlede cykler og biler, kørte sin franske Pri-