Bilhistorisk Tidsskrift NR. 65 - 1981 side 12 |
ma, som han havde haft med på udstillingen. Af en eller anden grund har
motorpressen kun benævnt den som »Peter Sørensens franske vogn«. Holger
Hassel og Poul Christensen, som begge var bilforhandlere og havde udstillet
i Tivoli, kørte deres udstillingsvogne. Hassel kørte sin Cudell, en tysk
udgave af De Dion Bouton, og Poul Christensen kørte sin amerikanske
Rambler med overdække.
|
De to motorcyklister var fabrikant Ellehammer på en
lille 21/2 hk Elleham med akkumulatortænding og repræsentant S.
Larsen fra Adler, selvfølgelig på Adler motorcykle. Mandag den 26. juni
var alle deltagerne og deres køretøjer rejst til Ålborg med det gode
dampskib »Cimbria«. De havde haft en fornøjelig nat og, som det altid gik
på bilisternes fællesture, ikke spildt ret meget af natten med at sove.
Direktør Axel Hansen, A/S Københavns Bryggerier og Malterier, på sin 3 år gamle de Dion-Bouton. |
Overalt var der jubel og begejstring, selv om
motormændene har set fæle ud. Da man ikke brugte vindspejle dengang, trak
bilisterne nogle ejendommelige masker over hovedet, hvori der var huller for
øjne og næse, og ovenpå anbragte man de store støvbriller. Ejendommeligt
er det at tænke på, at de færreste af disse bilister nogensinde havde set
en jysk landevej, for dem har det været en rejse i et ukendt land, hvor man
ikke på forhånd kunne vide hvilke farer, der lurede bag det næste sving. |