Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 65  -  1981     side  13

     
 

glad for situationen. Da Bagges store Clement netop kom forbi, tilbød han at tove vognen til Hobro, og snart kunne Reo'en fortsætte under egen »damp«. I Randers var der dyrskue, og der måtte bilerne passere skarer af dyr og tusindvis af mennesker i gaderne. Første etape sluttede på Store Torv i Århus foran Hotel Royal, hvor alle bilisterne spiste i Palmehave og overnattede på hotellet.
   Næste morgen gik turen til Horsens, hvor der var stor frokost på Jørgensens Hotel. Der blev bladenes beretninger om gårdsdagens færd studeret. Om eftermiddagen kørtes til Vejle, hvor man overnattede.
   Næppe var Wedum og Nervø kommet uden for Horsens, før Reo'ens ene cylinder satte sig fast igen. Vognen blev trukket et par hundrede alen til et stort værksted, men denne gang kunne petroleum ikke gøre det. De to vandretliggende cylindre lå midtskibs, og hele karrosseriet måtte fjernes, før man kunne afmontere cylinderen og

  

Hofbogtrykker Bagge på Clement. På Ålborg-turen havde den tag på.

 

slibe den, hvad der viste sig nødvendigt. Smøringen havde overhovedet ikke fungeret på hele turen, konstaterede man. Turen til Vejle blev foretaget i den lyse sommernat med kun to petroleumlygters hjælp, og først over midnat nåede de tre hotellet.
   I Vejle havde autoriteterne klogeligt

  posteret en politibetjent oven for den stejle bakke ned til byen for at advare bilisterne. Bakken var fedtet og glat og afgav ingen mulighed for at bremse, og i byen myldrede det med mennesker på grund af dyrskuet. Bilisterne blev modtaget med bravour, folk svingede med hattene, skolebørnene råbte hurra og