|
Boberg på Olds. (De fleste fotos er taget senere på
året på Kongens Nytorv i Købenbavn).
animeret aften på Grand Hotel i Odense, hvor
bilisterne, lykkelige over de gode efterretninger fra de sårede, lavede
»bjergbestigning« på hotellets trapper bundet sammen med tove efter de
bedste forbilleder.
Den fjerde dag skulle turens længste etape Odense-København
køres. Også den dag var uheldet ude. På Odense-Nyborgvejen væltede
grev Ahlefeldts 24 hk Dansk Automobilfabrik i svinget uden for Ullerslev.
Noget kunne tyde på, at disse høje og tunge karrosserier ikke var
velegnede for landevejskørsel. Blandt passagererne var journalist Greibe
fra Berlingske Tidende og grosserer Illum, som også havde prøvet at
vælte dagen før. Ingen tog nogen videre skade, og Illum slap lettere
denne gang, øvelse gør jo mester, som han sagde. Illum foretrak dog at
opsætte »videre træning i væltning« og tog toget til København.
Omstændighederne ved denne ulykke var praktisk taget de samme som ved den
forrige, ukendskab til inertimomentet ved de høje karrosserier. |
|
Bortset fra de mange punkteringer, den tids dæk
var jo pumpet til 4-6 atmosfæres tryk, og mange stop forårsaget af
tændrør, forløb turen fint og var en mægtig reklame for
automobilets brugbarhed over lange strækninger. De djærve
motormænd havde kørt helt fra Ålborg til København, en |
|
strækning på 454 km, på kun fire dage. Det var
en bedrift i 1905. De to uheld blev slået stort op i pressen, og nogle dagblade skrev,
at flere biler var tørnet sammen, og at en mængde mennesker var
kommet til skade. I motorpressen blev uheldene drøftet mere
sagligt, og det Ringerske |
|
|