Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 65  -  1981     side  16

     
 

blad forklarede situationen med disse ord:
   »Uheldene var ret ensartede for begge tilfælde. Automobilerne kørte med en betydelig fart ned ad en tilsyneladende lige vej. Pludselig slår vejen en

 

kurve, og denne er skarpere, end vognstyrerne har beregnet. Svingene klares for så vidt godt, hvad selve styringen angik, men fremdriften var for stor som følge af den stærke fart, og næppe var forhjulene givne en anden retning,

 

Poul Christensens rødbrune Rambler »with a fringe on top«. Foran vognen red. Ringer, en af de tidligste forfattere og udgivere af bilblade og bøger. Foto venligst fra Poul Christensens datter, Karen Måre.

før vognen væltede og af den stærke fremdrift snurredes en gang rundt, ind til den havnede i grøften. Meddeleren heraf befandt sig også på en af de vogne, der tog det første »farlige sving« i et for hurtigt tempo, da ingen anede, hvor slemt svinget i virkeligheden var. Man kunne i vognen ordentlig mærke, hvorledes det ene baghjul hævede sig højt fra jorden, medens det andet hjul skurede langt ud i sandet ved vejsiden, men lykkeligvis fik vognstyreren, en af vore sikreste og som regel også forsigtigste automobilister, i sidste nu hæm met automobilets fart — ellers ville også denne være gået i grøften.«
   Den sidste etape forekom deltagerne at være for lang. Da man yderligere skulle spise en større middag i Ringsted med journalisterne, som var ankommet fra København i store omnibusser, blev ankomsten til Rådhuspladsen kl. 20 forsinket. Til stor skuffelse