Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 65  -  1981     side  20

     
 

 

En Opel Blitz 1938 med 3,6 liters motor — samme type lå i Opel Admiral. Lasteevnen var små fire tons, og dengang blev en fire tons lastbil betragtet som stor. Bremserne var hydrauliske uden forstærkning, så chaufføren havde nok at gøre med at træde på bremsepedalen ved opbremsninger med fuldt læs.
   Den tilkoblede løber var hjemmegjort, formentlig lavet af et ophugget buschassis, idet underliggende bladfjedre var typiske for bus-chassiser for at få lavest mulig gulvhøjde i bussen. Der har næppe været bremser på løberen.
   Når man transporterede langt gods monteredes på lastbilladet en drejeskammel. Midt på ladet var et stålbeslag med hul der centrerede skammelen. Ved begge ender kørte skammelen på små stålhjul, for ikke at slide ladbunden var der i ladbunden nedstemmen et cirkulært stålbånd.

  

En kort chassis Ford V/8 fra 1938. Om sommeren kunne det undertiden knibe med at holde kølevandstemperaturen